بازیگر جدید ابرپروژه ابریشم

بازیگر جدید ابرپروژه ابریشم

بازیگر جدید ابرپروژه چینی معروف به «جاده ابریشم ۲» مشخص شد که برای ایران نیز منافع بالقوه مهمی در بردارد.

به گزارش 9صبح،چین اخیرا یادداشت تفاهمی با ترکمنستان برای الحاق این کشور به ابتکار کمربند و راه امضا کرد. پس از امضای یادداشت تفاهم چین با ترکمنستان، این کشور با هر پنج کشور آسیای مرکزی توافقنامه همکاری با ابتکار یک کمربند و جاده امضا کرده است و ژئواکونومیک این منطقه را بیش از پیش مساعد گسترش این طرح کلان کرده است.

بر اساس گزارش پایش تحولات تجارت جهانی مرکز پژوهش‌های مجلس، از منظر چین، امضای یادداشت تفاهم با ترکمنستان یک دستاورد مهم برای هر دو کشور است، زیرا همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور را بیشتر گسترش می‌دهد و همکاری چین و پنج کشور آسیای مرکزی در قالب ابتکار کمربند و راه را ارتقا می‌دهد.

ترکمنستان به دلیل در پیش گرفتن سیاست بی‌طرفی تمایل چندانی به مشارکت در ابتکار کمربند و راه به عنوان طرحی چین‌محور نداشت، اما یادداشت تفاهم اخیر نشان‌دهنده عدول این کشور از مواضع گذشته است. آسیای مرکزی مهمترین نقش را در کریدورهای ابتکار کمربند و راه ایفا می‌کند.

در یک سال گذشته در مجموع ۱۶هزار قطار باری چین-اروپا، ۱.۶میلیون کانتینر حامل کالا را جابه‌جا کرده‌اند. به گفته مقامات چینی، کریدور تجارت بین‌المللی خشکی-دریایی جدید موسوم به کریدور ترانس خزر۷۵۰هزار TEU کالا را در سال ۲۰۲۲ حمل کرد که نسبت به سال قبل ۱۸.۵درصد افزایش داشت.

پیوستن ترکمنستان به این ابتکار برای ایران نیز منافع بالقوه مهمی در بردارد. تنها کریدور ابتکار کمربند و راه که از ایران عبور می‌کند در واقع از ترکمنستان وارد ایران می‌شود. تمایل ترکمنستان به همکاری با چین در قالب این ابتکار برای ایران خبر خوبی است.

منبع:فردای اقتصاد

    نظر شما