۴۵ درصد از کل فروش پایان هفته در اختیار فسیل
بررسی آمارهای رسمی از فروش پایان هفته فیلمهای روی پرده نشان میدهد همچنان فسیل صدرنشین است و این دوروز ۴۵ درصد از کل فروش گیشهها را در اختیار داشت.
به گزارش 9 صبح، بررسی آمار رسمی فروش سینماهای کشور برای فیلمهای اکران تابستانی نشان میدهد دو روز پایانی هفته گذشته 89834 نفر برای دیدن فیلممورد علاقه خود بلیت تهیه کردند که نسبت به هفته قبلتر 5772 نفر آمار رشد کرده است.
براساس همین آمار مبلغ کل فروش پنجشنبه و جمعه یعنی 25 و 26 خردادگذشته 46 میلیارد و 706 میلیون و 630 هزار ریال برای 2466 سانس سینماها ثبت شده است که در مقایسه با همین روزها در هفته قبلتر 2 میلیارد و 522 میلیون و 985 هزاری ریال رشد نشان داده است.
این درحالی است که بررسی عملکرد تک تک فیلمهای تازه وارد یا همان اکران تابستانیها نشان میدهد که شهرهرت در دو روز پایان هفته با فروش 21939 بلیت برای 527 سانس و درآمدی معادل 11 میلیارد و 685 میلیون و 710 هزار ریال صدر نشین و به دنبال آن کت چرمی توانست با 6888 بلیت برای 527 سانس و درآمدی 3 میلیارد و 949 میلیون و 700 هزار ریالی جایگاه دوم این گروه فیلمها را به خود اختصاص دهد.
از سوی دیگر مصلحت تنها فیلم جنجالی فهرست اکران تابستانی 1402 در همین دوره توانست 5349 بلیت برای 251 سانس با درآمدی معادل 2 میلیارد و 618 میلیون و 425 هزار ریالی جایگاه سوم و به دنبال آن عروسی مردم با فروش 4192 بلیت برای 205 سانس درآمدی 2 میلیارد و 164 میلیون و 50 هزار ریالی داشت تا در میان تازه واردها رتبه چهارم فروش دو روز پایانی هفته گذشته را در اختیار گیرد.
اما در رتبه پنجم فیلم نگهبان شب با فروش 1432 بلیت برای 98 سانس و درآمدی معادل 773 میلیون و 370 هزار ریالی قرار دارد که برخی منتقدان براین باورند که تغییر ذائقه مخاطبان باعث شده تا این فیلم کیفی در مقابل سایر رقبای خود بخصوص دو فیلم شهر هرت و فسیل عملکردی ضعیف داشته باشد و در پی آن فیلم تصور با فروش 900 بلیت برای 67 سانس درآمدی 514 میلیون 800 هزار ریال داشت تا رتبه ششم را در اختیار گیرد.
البته عملکرد بسیار ضعیف ارثیه فامیلی با فروش تنها 71 بلیت در سینماهای سراسر کشور برای 9 سانس درآمدی معادل 34 میلیون و 900 هزار ریال برایش به ارمغان آورد تا به این نکته اشاره کند که این فیلم نیز احتمالاً عملکردی مشابه بچههای طوفان در اکران بهاری خواهد داشت.
آمارها و یک واقعیت پنهان
فارغ از اینکه فیلمهای اکران تابستانی در دو روز پایانی هفته چه عملکردی داشتند با یک حساب سرانگشتی و ضرب و تقسیم ساده در میابیم که عملکرد آنها در مقایسه با صدرنشین فروش سه ماه اخیر یعنی فسیل نشان میدهد که توجه مخاطبان به ژانر کمدی به گونهای بوده که احتمالاً سایر فیلمها از نظرها پنهان مانده و نمیتوانند آنطور که شایسته کیفیت آنهاست فروش خوبی را تجربه کنند.
در این زمینه اگر عملکرد فسیل در همین دو روز یعنی 25 و 26 خرداد ماه گذشته را بررسی کنیم، میبینیم سهم مخاطب فیلم یاد شده از کل مخاطبان در دوره موردنظر 45 درصد است که نشان میدهد علیرغم اکران فیلم فسیل در 12 هفته گذشته نه تنها هنوز زمان خداحافظی آن با گیشهها فرانرسیده بلکه احتمالا یک جایگزین هم برای خود به گیشهها معرفی کرده است.
نکته جالب توجه در این میان شروع طوفانی شهرهرت از همان روز اول اکران است، چون در دوره مورد نظر ما این فیلم سهم 24.42 درصدی از کل آمار فروش را در اختیار دارد و با فاصلهای کاملاً معنادار از سایر همگروههایش یعنی فهرست اکران تابستانی قرار گرفته است و بررسی دقیقتر نشان میدهد شهرهرت 4 برابر فیلم مصحلت یعنی فیلم جنجالی اکران تابستان، فروش پایان هفته را تجربه کرده است.
اما سهم 7.66 درصدی مخاطبان کت چرمی از کل مخاطبان تعطیلات پایان هفته گذشته نشان میدهد که این فیلم نیز در رقابت با سایر همگروههایش موفق عمل کرده و به دنبال آن با فاصلهای تقریباً دو درصدی فیلم مصلحت با سهم 5.95 درصد از کل مخاطبان قرار گرفته است. این درحالی است که اگر سهم مخاطب کت چرمی را با فیلم کیفی نگهبان شب که سهم مخاطبانش از کل مخاطبان دوره مورد نظر تنها 1.59 درصد بوده، مقایسه کنیم کاملاً مشهود است که کت چرمی 5 برابر نگهبان شب فروخته و احتمالا نگهبان شب به رکوردهای کتچرمی نخواهد رسید.
این درحالی است که در همین حین، عروسی مردم نیز توانسته سهم 4.66 درصدی از کل مخاطب یعنی بیشتر از نگهبان شب را به خود اختصاص دهد تا علاوه بر نگهبان شب از تصور که تنها یک درصد از کل مخاطب را در اختیار دارد و ارثیه فامیلی که 0.07 درصد سهم دارد؛ قرار گیرد.
به گفته منتقدان این آمارهای معنادار نشان میدهد اقبال مردم نسبت به فیلمهایی با ژانر کمدی ظاهرا باعث شده تا تولید کنندگان و دست اندرکاران تولید فیلم نیز بیشتر سراغ اینگونه فیلمها اصطلاحا بفروش رفته باشند.
نظر شما