جای خالی زنان در بزرگترین رقابت موسیقیِ ایران

جای خالی زنان در بزرگترین رقابت موسیقیِ ایران

جای خالی زنان در بزرگترین رقابت موسیقیِ ایران

9 صبح/ رویداد موسیقی «بندبازی» پس از کش و قوس‌های فراوان پنجشنبه و جمعه هفته گذشته با حضور چند چهره موسیقی پاپ برای نخستین بار در شبکه نمایش خانگی روی آنتن رفت.

جای خالی زنان در بزرگترین رقابت موسیقیِ ایران

این مسابقه با هدف کشف استعدادهای برتر و پایه‌گذاری اجراهای صحنه‌ای خلاقانه در حوزه موسیقی برگزار می‌شود. سازندگان مسابقه بندبازی آن را بزرگ‌ ترین رقابت گروه‌ های موسیقی ایران عنوان کرده اند، رقابتی که جایزه ای یک میلیارد تومانی برای  برنده ی آن در نظر گرفته شده است.
 
امید حاجیلی، خواننده ی مشهور و محبوب پاپ، اجرای مسابقه بندبازی را برعهده دارد و داوران آن نیز چهره های شناخته شده ای هستند. علیرضا عصار، مهراوه شریفی‌ نیا، امید نعمتی و بهروز صفاریان هیأت داوران مسابقه بندبازی را تشکیل می دهند.
 
کارگردان مسابقه بندبازی نیما بانکی، بازیگر و کارگردان است که سابقه ی ساخت یک برنامه استعدادیابی دیگر را هم در کارنامه ی خود دارد، یک مسابقه استعدادیابی در حوزه ی فوتبال به نام ستاره ساز که در چند فصل از شبکه سوم سیما پخش شد و چهره های سرشناس عرصه ی فوتبال داوری آن را برعهده داشتند.
 
شرکت کنندگان مسابقه بندبازی گروه های تازه کار موسیقی هستند و امکان شرکت در این مسابقه به صورت انفرادی وجود ندارد.
 
در این مسابقه گروه های موسیقی پاپ و پاپ-تلفیقی با یکدیگر به رقابت می پردازند و یک تیم برنامه‌ ساز در کنار آن ها قرار می گیرد تا اجرای آن ها به بهترین شکل ممکن دیده شود.
 
جای خالی زنان در بزرگترین رقابت موسیقیِ ایران
 
نیما بانکی درباره ی هدف مسابقه بندبازی گفته: «ما هنرمندان بزرگی در سراسر جهان داشته‌ ایم که علیرغم داشتن جایگاه هنری در حوزه ی موسیقی و سایر ژانرهای هنری، باز هم در مسابقات مختلف استعدادیابی شرکت می‌ کنند. دلیل هم دارند. مثال بزنم برای شما. همین آقای عصار، یا ‌امید نعمتی و امید حاجیلی. آن‌ ها چند سال تلاش کرده‌ اند و دویده‌ اند تا امروز مخاطبان شان در پی شنیدن آثار و صدای آن‌ ها باشند؟ شاید بالای ده سال. مسابقه بندبازی یک میانبر برای شرکت‌ کننده‌ ها است که این سال‌ های سخت برای دیده شدن را کوتاه‌ تر کند. دغدغه ی اصلی این است که کار خوب ارائه شود.»
 

یکی از حواشی به وجود آمده از برنامه «بندبازی» نشان ندادن زنان نوازنده و حذف آنها از تصاویر گرفته تا نشان ندادن تصویر دختران نوازنده که درباره فعالیت‌های کاری‌شان صحبت می‌کردند، است. اما یکی از تصاویری که جلب‌نظر بسیاری کرد، نشان دادن مهراه شریفی‌نیا با یک فلوت در آغاز برنامه بود. مهراوه پس از هنرنمایی عصار، نعمتی و حاجیلی با یک فلوت روی صحنه آمده بود که این نما به تصاویر بعدی کات خورد و مشخص بود که صحنه‌های فلوت‌نوازی تنها خانم مجری برنامه، زیر تیغ سانسور رفته است.

بر اساس اطلاعات برترین‌ها در این صحنه مهراوه شریفی‌نیا به زیبایی قطعه‌ای را با فلوت می‌نوازد که در کمال تاسف در بازبینی ساترا از پخش آن جلوگیری می‌شود. در این دو قسمت اول برنامه گروه‌های متعددی برای تست روی صحنه می‌آیند که دختران نوازنده هم در میان آنها کم نیستند اما تیغ ساترا مانع از این شده که حتی یک نمای نزدیک از ساز زدن این دختران اجازه پخش بگیرد یا صحبت‌های آنها با داوران یا واکنش‌هایشان در جلو یا پشت صحنه، در برنامه پخش شود. این سانسورها با انتقاد بینندگان در فضای مجازی مواجه شده است.

به بهانه پخش این مسابقه مروری کوتاه داریم به تمام برنامه‌های موسیقی محور که در شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش شده است و در ادامه به تفاوت‌ها و تاثیرگذاری‌های آن‌ها در فضای موسیقی کشور خواهیم پرداخت.
 
مسابقه «شب کوک» مهم‌ترین نمونه از برنامه‌های استعدادیابی موسیقی بود که شبکه نسیم در سال‌های گذشته با حضور چهره‌هایی، چون باربد بابایی، فریدون آسرایی، مهدییغمایی و پوریا حیدری تولید و پخش شد و پس از اتمام دور نخست، دیگر ادامه پیدا نکرد.
 
مخالفت‌های سازمانی با تولید آثاری که در آن قرار است چهره‌هایی جدید در حوزه موسیقی و خوانندگی اتفاق بیفتد، اصلی‌ترین دلیل ممانعت از تولید سری دوم این برنامه بود که شاید شاخص‌ترین برنامه همه این سال‌ها در حوزه موسیقی و برنامه‌سازی داخلی باشد.
 
برنامه‌های ترکیبی مثل «دلصدا» و «ساعت ۲۵» هم نمونه‌های دیگری از برنامه‌های تلفیقی موسیقی محور صدا و سیما بودند که چندان دوامی نداشتند و اصولا تجربه تولید برنامه‌هایی از این دست، هرگز منجر به شروع یک موج خبرساز در بین مخاطبان این حوزه نشد. از سوی دیگر ساخت و تولید برنامه‌های موسیقی محور در شبکه‌های خارج از ایران که با ترفند‌های مختلف و زرق و برق تصویری و ایجاد جاذبه‌های بصری، در تلاش برای جذب مخاطبان موسیقی داخل کشور بودند، در این چند سال به وضوح توانستند گوی رقابت را از نمونه‌های مشابه وطنی بربایند. هر چند خروجی چندانی از این برنامه‌ها به مارکت موسیقی ایرانی معرفی نشد، اما کشاندن بیننده داخل کشور و جذب حداکثری آن‌ها باعث شد خلا و نبود یک برنامه با ساختار شیک و جذاب که توانایی جلب توجه مخاطب داخلی را داشته باشد و به پرورش و معرفی استعداد‌های داخلی که در چهارچوب قوانین کشور فعالیت می‌کنند، به شدت احساس می‌شد.
 
جای خالی زنان در بزرگترین رقابت موسیقیِ ایران
 
در این قبیل برنامه‌ها معمولا گروه موسیقی متشکل از آقایان در کنار صحنه حضور دارد و تصاویر نواختن خانم‌ها سانسور می‌شود که همین موضوع واکنش برخی اهالی رسانه را برانگیخته است با هم بخوانیم:
 
سعید مالکی نوشت: بدون شک بندبازی می‌تواند یک اتفاق خیلی خوب و منحصر به فرد در حوزه موسیقی کشور بعد از انقلاب باشد البته اگر ساترا و صدا و سیمای میلی اش اجازه دهند!
 
هیوا یوسفی هم گفت: با وجود سانسور آشکار نوازنده‌های خانم و حتی خود مهراوه شریفی نیا، که یکی از داور‌های مسابقه است، قسمت اول و دوم بندبازی خوب بود.
 
پس میشه تلنت شو خوب ساخت بدون اینکه لازم باشه مجریش به هر بهونه‌ای اشک مخاطب رو دربیاره.
 
سیامک رحمانی نوشت: الان بندبازی را دیدیم و تهش به نیلوفر گفتم باید بزنم یک چیزی را خرد کنم از حرص. تلویزیون را یا میز یا دیوار را. خب برنامه به این خوبی به این تمیزی، چرا زن نباید بخواند. چرا فقط لانگ شات. چرا سانسور. باید عربده بزنیم از عصبانیت، بعد از تماشای یک شو خوب. خدایا نجاتمان بده ...
 
کاربری به نام نژند: مخاطبان برنامه بندبازی، نسبت به داور شدن مهراوه شریفی نیا معترضن و باور دارن ک یک بازیگر نباید داور مسابقه موسیقیایی باشه. در جواب دوستان میگم که ایشون فارغ التحصیل رشته موسیقی هستن و علاوه بر اینکه پیانیست حرفه‌ای هم هستند، به ساز‌های دیگه هم مسلطن و انتخاب درستی به عنوان داورن.
 
یکی دیگر از کاربران به نام مهراوه نوشت: دیشب یه کوالیتی تایم خوب با بابام داشتم و نشستیم دو قسمت از برنامه بندبازی رو دیدیم. بماند که این برنامه به هزار علتی که نمیتونه خانم‌های نوازنده / خواننده رو بپذیره یا درست نشون بده مشکل اساسی داره، برای یک برنامه خوب بود.  
 
نمو نوشت: یه نکته خیلی قابل تامله اونم اینکه همزمان با اعتراض عده‌ای به عدم حضور خانم‌ها تو بندبازی یه عده حضور مهراوه رو بین داوران می‌کوبند که: مگه چی از موسیقی سرش میشه؟
 
یعنی به خودشون زحمت نمیدن یه بیوگرافی بخونن تا بفهمن ایشون فارغ التحصیل موسیقی و ساز تخصصیش پیانو! حتی متوجه سانسور اجرای ایشون در ابتدای برنامه هم نشدند.

 

وب گردی

    نظر شما