«موقعیت مهدی»؛ برنده تمام و کمال جشنواره چهلم

«موقعیت مهدی»؛ برنده تمام و کمال جشنواره چهلم

«موقعیت مهدی» و «علف‌زار» هرکدام با دریافت 5 سیمرغ بلورین فاتحان چهلمین جشنواره فیلم فجر شدند.

9 صبح به نقل از خراسان/ مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر، عصر دیروز در سالن اصلی همایش‌های برج میلاد که امسال نیز خانه (کاخ سابق) جشنواره بود، برگزار و جوایز این دوره از این رویداد سینمایی، اعطا شد. در ادامه، گزارش کامل مراسم را می‌خوانید.

 

تأخیر و بی‌نظمی مراسم

کلیت این مراسم با بی‌نظمی و تأخیر فراوانی برگزار شد و در حالی که روال معمول این‌گونه مراسم، اجرای 2-3 قطعه موسیقی در لابه لای برگزاری برای تنفس حضار است، محمد معتمدی خواننده این مراسم، چهار قطعه موسیقی پشت سر هم اجرا کرد. اصل مراسم نیز که قرار بود ساعت 18 شروع شود، دقایقی مانده به 19  آغاز شد و پس از سخنرانی‌های متوالی و بعضا بلند محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و مسعود نقاش‌زاده دبیر این دوره جشنواره، برگزاری مراسم بزرگداشت برای احمدرضا معتمدی کارگردان باسابقه سینمای ایران و اهدای سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی، اعطای جوایز بخش اصلی سودای سیمرغ از ساعت 20:40 و با بیش از دو ساعت تأخیر نسبت به زمان وعده داده شده، آغاز شد.

 

برندگان لو رفت؟

کمی پیش از آغاز مراسم اختتامیه و 2-3 ساعت پیش از اهدای جوایز بخش اصلی، سایت سینماتیکت در خبری فهرست کامل برندگان را اعلام کرد. ماجرایی که حواشی زیادی به همراه داشت. در زمان طولانی پیش از آغاز اعطای جوایز بخش اصلی جشنواره، در محافل سینمایی این شایعه پیچید که دبیرخانه جشنواره و هیئت داوران در حال جمع‌بندی برای تغییر جوایزهستند تا مشکل لو رفتن فهرست برندگان حل شود. جالب آن که در نهایت مشخص شد فهرست برندگان لورفته، درست بوده است.

 

پیشتازی «موقعیت مهدی» در جوایز فنی

در ادامه با سرعت فراوانی که ناشی از عقب‌افتادن مراسم از برنامه تعیین‌شده بود، جوایز بخش‌های فنی نظیر بهترین جلوه‌های بصری، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و چهره‌پردازی اعطا شد. جوایزی که در آن، فیلم‌های «موقعیت مهدی» با سه سیمرغ و «علف‌زار» با دو جایزه مستقل و یک جایزه مشترک با «بدون قرار قبلی»، دست بالاتر را داشتند. جوایزی نیز به «دسته دختران»، «برف آخر»، «ضد»، «خائن‌کشی» و «شادروان» رسید.

 

آغاز جوایز بازیگری با فرشته حسینی

در شروع جوایز بازیگری، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته حسینی بازیگر افغانستانی فیلم «دسته دختران» رسید. او پس از دریافت جایزه، با تشکر از هیئت داوران به خصوص شهاب حسینی، از عوامل فیلم «دسته دختران» تشکر کرد و در صحبت‌هایی که بازتاب جالبی داشت، در سخنانی که با بغض همراه بود، خطاب به همسرش نوید محمدزاده گفت: «نوید! خیلی برای من لحظه مهمی است که تو نگاهم می‌کنی. تازه برای هردوی ما اول همه چیز است.» صدف اسپهبدی نیز برای نقش‌آفرینی در فیلم «علف‌زار» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.

 

جایزه‌ای که به مادران شهدای ترور تقدیم شد

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، دیپلم افتخار به علی‌اکبر اصانلو برای «نگهبان شب» رسید و سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به نادر سلیمانی برای فیلم سینمایی «ضد» رسید. سلیمانی گفت: «این جایزه را به مادران این سرزمین تقدیم می‌کنم؛ مادران ۱۷ هزار شهیدی که بی‌گناه در این راه شهید شدند.»

دومین سیمرغ برای حیایی و طباطبایی:

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به طناز طباطبایی برای «بی‌رویا» رسید و این بازیگر پس از «شنای پروانه»، برای بار دوم سیمرغ گرفت. امین حیایی نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای «برف آخر» گرفت که جایزه دوم او هم بود. حیایی گفت: «از قصه یک عشق برایتان می‌گویم؛ این دومین سیمرغ من است. پیش از این با رسول صدرعاملی برای فیلم «شب» سیمرغ گرفتم که یک گروه حرفه‌ای داشت که با عشق کار می‌کرد. گروه «برف آخر» هم درجه یک بودند که عاشقانه کار کردند و باعث شدند کار من دیده شود.» سیمرغ بلورین بهترین کارگردان فیلم اول به هادی حجازی‌فر برای کارگردانی «موقعیت مهدی» تعلق گرفت. حجازی‌فر گفت: «سینما در این شش سال خیلی با من مهربان بود و من قدردان تک‌تک اهالی سینما هستم و امیدوارم جبران کنم. یک شوخی بکنم، سر آرای مردمی که آن اتفاقات افتاد، الان هم آرا لو رفته است، باور کنید این دیگر کار بچه‌های «موقعیت مهدی» نبود!» سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه نیز به کاظم دانشی برای «علف‌زار» رسید و دیپلم افتخار جایزه ویژه هیئت داوران به سیدهادی محقق کارگردان «درب» اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نیز به رضا میرکریمی برای فیلم «نگهبان شب» اهدا شد. در نهایت و پس از تأخیر فراوان، حدود ساعت 22 جایزه بهترین فیلم به «موقعیت مهدی» رسید؛ در حالی که چند دقیقه پیش از اعطای این جایزه، مجری از حضار خواست سالن را ترک نکنند، چون اعطای جایزه بهترین فیلم باقی مانده است!  نکته جالب توجه این‌که دو فیلم «موقعیت مهدی» و «علف‌زار» که با پنج جایزه، بیشترین سیمرغ را گرفتند، هردو ساخته کارگردانان فیلم‌اولی این دوره بودند.

 

فهرست کامل برندگان:

بهترین جلوه‌های بصری:حسن نجفی و امیر ولی‌خانی/ دسته دختران

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان/ موقعیت مهدی

بهترین چهره‌پردازی: امید گلزاده/ «برف آخر» و «شادروان»

بهترین تدوین: حمید نجفی راد/ علف‌زار

بهترین طراحی لباس: مارال جیرانی/ خائن‌کشی

بهترین طراحی صحنه: محمدرضا شجاعی/ ضد

بهترین فیلم‌برداری: آرمان فیاض/ برف آخر

بهترین موسیقی متن: مسعود سخاوت دوست/ موقعیت مهدی

دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن: بهزاد عبدی/ علف‌زار

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن: فرشته حسینی/ دسته دختران

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: صدف اسپهبدی/ علف‌زار

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: علی‌اکبر اصانلو/ نگهبان شب

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: نادر سلیمانی/ ضد

بهترین بازیگر نقش اول زن: طناز طباطبایی/ بی‌رویا

بهترین بازیگر نقش اول مرد: امین حیایی/ برف آخر

بهترین کارگردانی فیلم اول: هادی حجازی‌فر/ موقعیت مهدی

بهترین فیلم نامه: کاظم دانشی/ علف‌زار

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: هادی محقق/ درب

جایزه ویژه بهترین کارگردانی: امیرحسین عسگری/ برف آخر

بهترین کارگردانی: رضا میرکریمی/ نگهبان شب

جایزه بهترین فیلم: حبیب والی‌نژاد/ موقعیت مهدی

حاشیه‌های یک اختتامیه بی‌نظم

  ماجرای تبلیغات حامی مالی، از حواشی جالب اختتامیه بود. در حالی که رئیس جدید سازمان سینمایی مدتی پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران به تبلیغات مجموعه تجاری ایران‌مال اعتراض کرده بود، در این مراسم تبلیغات همراه اول که حامی مالی این دوره جشنواره بود، بسیار شنیده می‌شد و چندین و چند بار از سوی مجری برای این اپراتور تبلیغ شد.

در این مراسم همه هفت داور جشنواره و اغلب برندگان ماسک نپوشیده بودند؛ نه‌تنها در زمان دریافت جایزه بلکه حتی پیش از حضور روی صحنه نیز ماسک نداشتند.

   پوشش تلویزیونی شبکه نمایش در آغاز اعطای جوایز بازیگری، دچار مشکل شد و صدایی از سالن به آنتن نمی‌رسید. اختلالی که چند دقیقه ادامه داشت.

 

وب گردی

    نظر شما