خواننده سرشناس درگذشت

خواننده سرشناس درگذشت

این خواننده ترانه ای به نام «پناه» در مدح امام رضا (ع) خوانده بود که موجب شهرتش در ایران شد.

به گزارش 9 صبح ؛ «دولتمند خالف» از خوانندگان سرشناس موسیقی تاجیکستان، در ۷۴ سالگی درگذشت.

دولتمند خالف موسیقیدان، نوازنده و خواننده تاجیک بود. او استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان بود که فلک نام دارد.

591199_655-1-720

دولتمند پیشتر ترانه‌ای را با نام «پناه» در مدح امام رضا (ع) خوانده بود که در ایران مورد توجه بسیاری قرار گرفت و موجب شهرت او در ایران شد. شعر قطعه «پناه» سروده شاعر معاصر ایرانی، محمود حبیبی کسبی بود و آهنگسازی این اثر را طویجان آتابای نیازی به عهده داشت.

خالف بر قرابت‌های موسیقی ایران و تاجیکستان تاکید می‌کرد؛ او معتقد بود موسیقی ایرانی، گنجی است که نه در زیر زمین یافت می‌شود؛ نه روی زمین. دولتمند خالف، استاد موسیقی، نوازنده و خواننده، مسلط به نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار و استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان موسوم به فلک بود. آهنگ‌ها و آواز‌های او حالت صوفیانه دارند و عمدتاً بر اساس اشعار مولوی تنظیم شده‌اند. او بزرگترین فلک‌سرای تاجیکستان بود.

این هنرمند شش مقام را در کنسرواتوار موسیقی دوشنبه آموخته بود و برای نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار که از ساز‌های مشهور این منطقه است، جوایز ارزنده‌ای نصیب خود و کشورش تاجیکستان کرده بود. آواز‌های او که اغلب بر اساس اشعار مولوی و دیگر شاعران برجسته زبان و ادبیات فارسی، دری و تاجیکی تنظیم شده‌اند از اقبال فراوانی در تاجیکستان، ایران و کشور‌های حوزه زبان فارسی برخوردار است. دولتمند شهرتی جهانی دارد.

از مهم‌ترین آثار او هم می‌توان به «بوم»، «بهار آمد»، «شاه پناهم بده»، «دور مشو» و آثار شاخص دیگر اشاره کرد.

منبع :ایسنا

وب گردی

    نظر شما