آیا ایران از جام جهانی حذف می شود؟

آیا ایران از جام جهانی حذف می شود؟

یکی دو روزی می شود که خبرها و شایعات حذف شدن ایران از جام جهانی تیتر اخبار برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی شده است.

به گزارش 9 صبح، خبرهای مربوط به حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی، از چهارشنبه شب اوج گرفت. جایی که برخی خبرگزاری های خارجی مثل سی ان ان و اسکای اسپورت خبر دادند یک گروه متشکل از وکلای اسپانیایی، نامه ای به رییس سوییسی-ایتالیایی فیفا نوشته اند و خواستار تعلیق فدراسیون فوتبال ایران و حذف تیم ملی از جام جهانی 2022 قطر شده اند. خیلی ها حالا می پرسند واقعا حذف ایران از جام جهانی چقدر جدی است و یا اصلا امکان پذیر است؟ خبرهای فوتبال در درجات کم اهمیت و پراهمیت و یا از درجه اهمیت متوسط، برای اهالی فوتبال مهم است و در فضای فوتبال، یک کاه ممکن است به اندازه کوه هم بزرگ شود. 

مهدی تاج در این باره چه خواهد کرد؟

مهدی تاج که به تازگی سکان فدراسیون فوتبال را در دست گرفته، علاوه بر اینکه رییس فدراسیون فوتبال ایران است، هم نایب رییس ای اف سی است و هم رییس کمیته های فوتبال ساحلی و فوتسال کنفدراسیون فوتبال آسیا. تاج عضو کمیته اجرایی ای اف سی که بالاترین نهاد تصمیم گیر فوتبال آسیاست هم هست. او رابطه خوبی با شیخ سلمان رییس بحرینی ای اف سی دارد و حالا جزو کمپین حامیان اینفانتینو، رییس فیفا برای انتخابات دور آینده ریاست فیفا هم هست. به همه اینها می توانید ریاست کافا( فدراسیون های آسیای مرکزی) را هم اضافه کنید. این را بدانید که همه این مواردی که گفته شد به رییس اصفهانی فدراسیون فوتبال برای اینکه دوباره رییس فدراسیون از هم پاشیده و به هم ریخته فوتبال ( به علاوه کار ستادی و اجرایی خوبی که خودش و حامیان او انجام دادند) شود، کمک کرد. مهدی تاج هفته گذشته پس از اینکه از کویت بازگشت به مالزی رفت تا در جلسه کمیته اجرایی ای اف سی شرکت کند. البته رییس جدید فدراسیون، دغدغه های مهم دیگری مثل آزاد کردن پولهای فدراسیون و باشگاه در فیفا و ای اف سی، ماجرای حق پخش تلویزیونی، حضور بانوان در ورزشگاهها و دوباره با تماشاگر کردن بازیهای لیگ برتر و لیگ یک ، سر و سامان دادن به امور اجرایی فدراسیون در دپارتمانها و تغییرات دربدنه فدراسیون و کارمندها و کمیته هایش دارد، اما این موضوع شایعه حذف ایران از جام جهانی هم می تواند قابل توجه باشد. خلاصه اینکه مهدی تاج روابط خوبی با اینفانتینو و شیخ سلمان دارد و شنیده ها حاکی از آن است که از طرف روسای فیفا و ای اف سی، مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ضمن اینکه به فرض اینکه کار به جاهای باریک بکشد، این ماجرا باید در کمیته اجرایی فیفا هم مطرح شود که زمانی هم برای مطرح شدن و تصویب شدن این قضیه وجود ندارد. 

می توانند یا نمی توانند؟

در کل داستان از این قرار است که برخی از افراد و گروهها و عناصر سیاسی خارج از کشور در حال تلاش برای تحریم فوتبال ایران، تعلیق فدراسیون فوتبال ایران و حذف تیم ملی از جام جهانی 2022 قطر هستند. سوال اینجاست که این گروه می توانند این کار را انجام دهند یا نه. پاسخ این سوال در درجه اول آری یا نه نیست. بلکه این جمله است:«به این راحتی ها نیست!» اما چرا حذف ایران از جام جهانی به این راحتی ها نیست؟ اول بیایید صورت مساله را نگاه کنیم. یک دفتر حقوقی اسپانیایی به فیفا نامه زده اند که در آن نامه، به دلایل مختلف سیاسی، از حضور ایران در این رقابتها جلوگیری شود. در واقع آنها چند خواسته دارند. خواسته اول آنها تعلیق فدراسیون فوتبال ایران و بعد حذف تیم ملی از جام جهانی و در نهایت تعلیق ورزش ایران است و احتمالا نامه ای در همین راستا به کمیته بین المللی المپیک هم نوشته اند یا می نویسند و یا خواهند نوشت. یکی از مواردی که می تواند نشان دهد فیفا و یا حتی کمیته بین المللی المپیک به این قبیل نامه ها اهمیت نمی دهد، مسبوق به سابقه بودن چنین اقدامی آن هم نه یک بار، بلکه چندین و چند بار بوده است. در موارد مختلفی در سالهای گذشته، چنین نامه هایی به فیفا از سوی همین گروههای سیاسی خارج از کشور، فرستاده شده که در واقع تاکید هم روی موضوع حضور بانوان در ورزشگاهها بوده است. فیفا و ای اف سی هیچگاه به نامه هایی از این دست، توجه نکرده و فدراسیون فوتبال ایران نه تعلیق شده و نه مشکلی برای تیمهای ملی و باشگاهی اش پیش آمده است. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد فاصله کوتاه یک ماهه تا جام جهانی، مشخص شدن تیمها و کمپ ها و بازیها و فروش حق پخش بازیهای تیم ملی فوتبال ایران مقابل حریفان و بلیت فروشی بازیها برای طرفداران داخل کشور و خارج از کشور تیم ملی و طرفداران انگلیس، آمریکا و ولز بوده است. البته پس از ماجرای ساقط شدن هواپیمای اوکراینی، برخی کشورهای آسیایی که در لیگ قهرمانان آسیا با تیمهای ایرانی همگروه بودند، خواهان این شدند که به ایران نیایند و بازیهای باشگاههای نماینده ایران در مرحله پلی آف به زمین ثالث رفت و در نهایت به خاطر کرونا هم مسابقات مجتمع شد که البته به خاطر ماجرای هواپیمای اوکراینی به باشگاههای ایرانی میزبانی ندادند. این اتفاق هم به دلیل کرونا و تقاضای میزبانی بحرین از تیمهای همگروهش برای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی افتاد و بازیهای مرحله گروهی پیش مقدماتی به منامه بحرین رفت اما در مرحله گروهی نهایی، دیدید که تیمهای ملی کره جنوبی، عراق، امارات و لبنان بدون هیچ مشکلی به تهران آمدند. در نهایت پاسخ به سوال میان تیتر این پاراگراف در درجه دوم یک «نه» است. 

اسامی عجیب پای تقاضای گروه اسپانیایی

گروههای سیاسی که روی ماجرای حذف ایران از جام جهانی مانور ویژه دادند و خبر را در حجم بالایی به رسانه های خارجی دادند روی نام بازیکنان اسبق تیمهای ملی و باشگاهی مثل علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، مهرداد پولادی و بهشاد یاورزاده مانور دادند (یاورزاده سابقه ملی چندانی ندارد) به عنوان حامی این نامه و طرح حذف تیم ملی مانور دادند اما پس از انتشار نامها ظاهرا برخی ستاره ها اعتراض کرده بودند و در سایت سی ان ان نامهای اعلام شده با ادیت و حذف مواجه شده و در خبر نهایی نامی از این بازیکنان که برخی از آنها از مهم ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران هستند، نیست که نشان می دهد طراحان این طرح چقدر شتابزده عمل کرده اند و به دنبال استفاده از نامها برای اعتبار بخشی به این کار بوده اند. 

در کل جای نگرانی نیست

برخی خبرها حاکی از آن است که مدهی تاج هفته گذشته در مالزی با جیانی اینفانتینو رییس فیفا گفت و گو کرده و احتمالا به مسایل کلی این روزها هم اشاراتی شده است و آنطور که شنیده شده فدراسیون فوتبال نسبت به این نامه ارسالی به فیفا، درست مثل دیگر نامه ها، نگرانی خاصی ندارد و شاید اصلا در این باره بیانیه خاصی هم از طرف فدراسیون فوتبال ایران صادر نشود. فعلا ظاهرا تمرکز فدراسیون روی مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی در جام جهانی است که قرار بود شنبه هفته آینده برگزار شود اما به تاخیر افتاده و احتمالا در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد.

 

وب گردی

    نظر شما