از اوراوای گربه‌سیاه تا حسرت السد برای سپاهان

از اوراوای گربه‌سیاه تا حسرت السد برای سپاهان

تیم فوتبال سپاهان برای حضور در لیگ قهرمانان مهیا می‌شود.

به گزارش 9 صبح، تیم فوتبال سپاهان اصفهان با سابقه حضور در یک فینال لیگ قهرمانان آسیا، برای چهاردهمین بار در این مسابقات حاضر خواهد شد.

فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از 27 شهریورماه با حضور 40 تیم در 10 گروه و در 2 منطقه شرق و غرب قاره کهن آغاز خواهد شد و سپاهان اصفهان یکی از سه نماینده ایران در دور نهایی این تورنمنت است. طلایی‌پوشان زاینده‌رود اولین تیم ایرانی در شکل‌وشمایل جدید رقابت‌ها هستند که پای‌شان به فینال رسید اما همانند ذوب‌آهن و پرسپولیس، برد و جامی در پی نبود. آن‌ها همچنین تنها تیم ایرانی به‌شمار می‌روند که سابقه حضور در جام جهانی باشگاه‌ها را در کارنامه خود دارند. با این وجود در یک دهه اخیر دیگر خبری از درخشش طوفان زرد آسیا نبوده است. در این گزارش عملکرد آن‌ها در این حدودا 2 دهه را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

سپاهان اصفهان قرار است برای چهاردهمین بار طعم حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بچشد. آن‌ها علی‌رغم حضور پررنگ خود نتوانسته‌اند نمایش شگفت‌انگیزی را ارائه دهند و 10 مرتبه در همان دور نخست با مسابقات خداحافظی کرده‌اند و فقط سه مرتبه پا را فراتر گذاشته‌اند.

فینال 2007 و گربه‌سیاهی به نام اوراواردز ژاپن

سومین حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا با اولین صعود آن‌ها از دور گروهی همراه شد. طلایی‌پوشان بالاتر از الشباب عربستان، العین امارات و الاتحاد سوریه با 13 امتیاز تنها صعودکننده گروه نام گرفتند. جدال با کاوازاکی فرونتاله ژاپن و تساوی بدون گل در 2 دیدار رفت‌وبرگشت. شاگردان لوکا بوناچیچ در ضربات پنالتی بر میزبان خود غلبه کردند و راهی دیدار نیمه‌نهایی شدند. پیروزی 3 بر یک در اصفهان مقابل الوحده، نماینده کشورمان را تقریبا فینالیست کرد و تساوی در امارات مهر تاییدی بود بر این اتفاق بزرگ. بازی رفت جدال برابر اواراواردز با تساوی 1-1 تمام شد. محمود کریمی، گل رابسون پینتو را جبران کرد اما در ژاپن همه‌چیز به سود قرمزپوشان رقم خورد و آن‌ها با 2 گل به برتری رسیده و جام قهرمانی را از آن خود کردند. سپاهان سپس راهی جام باشگاه‌های جهان شد و پس از غلبه بر نماینده نیوزیلند بازهم به پست اوراوا خورد و یک مرتبه دیگر شاهد شکست طلایی‌پوشان بودیم.

سپاهان وحشتناکی که قهرمان را برد اما حذف شد!

طلایی‌پوشان در سال 2011 تیم وحشتناکی داشتند. آن‌ها با 13 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به الهلال عربستان صدرنشین گروه خود شدند و پا به یک‌هشتم نهایی گذاشتند. پیروزی 3 بر یک در مقابل بنیادکار ازبکستان، تیم اصفهانی را برای دومین‌بار به یک‌چهارم نهایی چمپیونزلیگ آسیا رساند. بازی رفت برابر السد در ورزشگاه فولادشهر برگزار شد و سپاهان با تنها گل امید ابراهیمی به پیروزی دست یافت اما تکرار اشتباهی که چندی قبل باعث حذف تیم امید شده بود، سپاهان را هم به دردسر انداخت. رحمان احمدی 2 کارته بود و نباید بازی می‌کرد اما به میدان رفت تا نماینده قطر 3 بر صفر برنده بازی رفت شود. در جدال برگشت تیم تحت هدایت لوکا لوناچیچ که توسط امیر قلعه‌نویی تا یک‌چهارم پیش‌روی کرده بود، با وجود برتری 2 بر یک برابر میزبان، در مجموع 4 بر 2 شکست خورد تا بدون باخت در دور حذفی با جام وداع کند. ماجرا وقتی تلخ‌تر می‌شود که بدانیم السد در پایان قهرمان مسابقات شد.

آغاز دوران تلخ سپاهان پس از سال 2012 

سپاهان برای سومین و آخرین‌بار در سال 2012 موفق شد از گروه خود بالا بیاید. آن‌ها بالاتر از الاهلی عربستان با 13 امتیاز سرگروه شدند و در مرحله بعدی هم دیگر تیم ایرانی یعنی استقلال را با 2 گل شکست دادند ولی تعطیلی دوباره مسابقات کار دست آن‌ها داد. سه ماه بعد سپاهان به مصاف الاهلی‌ای رفت که در دور گروهی از آن‌ها 4 امتیاز گرفته بود اما این‌بار اوضاع بسیار متفاوت بود. تساوی بدون گل در اصفهان با باخت عجیب 4 بر یک در عربستان همراه شد و سپاهان برای اولین‌بار در جریان مسابقه در دور یک‌چهارم نهایی شکست خورد و با مسابقات وداع کرد. نماینده شایسته کشورمان دیگر رنگ دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا را ندید و 5 حضور بعدی‌اش منجر به 5 حذف در دور گروهی شد. این اتفاق در حالی رخ داد که آن‌ها تا سال 2012، 8 بار در این مسابقات حاضر شدند و 3 مرتبه از گروه خود بالا رفتند. 

مورایس باید طلسم‌شکنی کند

سپاهان در شرایطی پا به مسابقات این فصل خواهد گذاشت که با طلسمی جدی مواجه است. آن‌ها در پنج حضور قبلی موفق به صعود از گروه خود نشده‌اند و همچنین هرگاه با تیم الاتحاد عربستان (سه مرتبه) و همچنین یک تیم از عربستان و یک تیم از ازبکستان (6 مرتبه) هم‌گروه شده‌اند، عاقبت خوبی در انتظارشان نبوده است و در همان دور نخست از گردونه مسابقات کنار رفته‌اند. طلایی‌پوشان به جز الاتحاد با 2 تیم دیگر گروه (آلمالیق ازبکستان و نیروی هوایی عراق) در لیگ قهرمانان آسیا پیکارینداشته‌اند. آمار طلایی‌پوشان ایرانی برابر زرد و مشکی‌های عربستان 3 برد و 3 باخت بوده است.

حال باید دید در این فصل چه سرانجامی در انتظار یکی از دو فینالیست سال 2007 خواهد بود.

    نظر شما