پنج مصاف تاریخی پرسپولیس با قطری‌ها

پنج مصاف تاریخی پرسپولیس با قطری‌ها

پرسپولیس تقابل‌های به یادماندنی برابر نمایندگان قطر در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا داشته است.

به گزارش 9 صبح، تیم فوتبال پرسپولیس ایران امشب در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا میهمان الدحیل قطر است. پرسپولیس برابر تیم‌های قطری به 11 پیروزی دست یافته و مقابل تیم‌های هیچ کشوری بیشتر از این به برتری نرسیده است. پرسپولیس مقابل نمایندگان قطر خاطرات تلخ و شیرینی داشته که به بهانه تقابل پرسپولیس مقابل الدحیل 5 دیدار به یادماندنی سرخ‌پوشان برابر قطری‌ها مرور شده است.

باخت سنگین و غیرقابل باور مقابل الغرافه

اولین تقابل پرسپولیس با تیمهای قطری در لیگ قهرمانان آسیا 2009 اتفاق افتاد. پرسپولیس در آن فصل با الغرافه قطر همگروه بود و در بازی رفت برابر این تیم به پیروزی 3 بر 1 دست یافت ولی در بازی برگشت با هدایت نلو وینگادا متحمل شکست سنگین 5 بر 1 شد. این باخت بدترین شکست تاریخ پرسپولیس در رقابتهای آسیایی و بدترین نتیجه این تیم در 30 سال گذشته در تمام رقابت‌ها است. پرسپولیس علی‌رغم این شکست سنگین موفق به صعود از مرحله گروهی شد.

روز جنجالی مجیدی

پرسپولیس در سال 2012 باز هم با الغرافه همگروه شد. فرهاد مجیدی بازیکن محبوب استقلال، در آن سال در اواسط فصل، استقلال را ترک کرد و به الغرافه پیوست. پرسپولیس در بازی رفت موفق شد در خانه حریف به برتری 3 بر صفر دست یابد. در دیدار برگشت تقابل فرهاد مجیدی و با هواداران پرسپولیس مهم‌ترین اتفاق بازی بود که طرفداران پرسپولیس در طول بازی جو سنگینی را علیه کاپیتان استقلال ایجاد کردند و با اخراج فرهاد مجیدی این التهاب به اوج خود رسید. این دیدار در پایان با نتیجه تساوی 1-1 به پایان رسید.

بازگشت شکوهمند در آزادی

الدحیل در لیگ قهرمانان آسیا 2018 تیم بسیار پرستاره‌ای بود و مدعی اصلی قهرمانی به شمار می‌رفت. پرسپولیس در شرایطی در مرحله یک چهارم‌نهایی باید به دیدار این تیم می‌رفت که با توجه به بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالاتی از کمبود مهره رنج می‌برد. الدحیل در آن روزها روی نوار بردهای متوالی گام بر می‌داشت و در دیدار رفت در قطر به پیروزی یک بر صفر دست یافت. پرسپولیس با این نتیجه به بازی برگشت امیدوار باقی ماند ولی در آن بازی الدحیل در نیمه اول یک بر صفر پیش افتاد. پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ کارهای سخت زیادی انجام داده بود ولی زدن 3 گل در یک نیمه به تیم قدرتمند الدحیل، نشدنی به نظر می‌رسید. پرسپولیس در نیمه دوم یک حماسه خلق کرد و ابتدا توسط کاپیتان سید جلال حسینی به گل رسید و بعد با گل‌به‌خودی حریف امیدهای این تیم زنده شد و در پایان با گلزنی گادوین منشا دست به کار بسیار بزرگی زد و علاوه بر حذف حریف ثروتمند خود برای اولین‌بار به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافت. 

انجام ماموریت غیرممکن

مشکل کمبود بازیکن پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان 2018 به اوج خود رسید و این تیم بازیکن کافی برای چیدن ترکیب اصلی در اختیار نداشت. پرسپولیس در این مرحله باید به دیدار السد قطر می‌رفت که از ژاوی هرناندس سود می‌برد و با این شرایط شکست پرسپولیس کاملاً محتمل به نظر می‌رسید. پرسپولیس در بازی رفت در قطر برابر حملات این تیم مقاومت جانانه‌ای داشت و در دقایق پایانی با ضربه پنالتی علی علیپور به پیروزی دست یافت.

بازی برگشت در ورزشگاه آزادی یک روز تاریخی برای پرسپولیس بود و این تیم موفق شد با تساوی برابر السد به دیدار فینال راه یابد. السد در نیمه اول با گل بغداد بونجاح از پرسپولیس پیش افتاد ولی سرخ‌پوشان توانستند در نیمه دوم توسط سیامک نعمتی بازی را به تساوی بکشانند. السد در دقایق پایانی این فرصت را داشت که نتیجه بازی را تغییر دهد ولی ضربه سر ژاوی با عکس‌العمل تماشایی علیرضا بیرانوند به کرنر رفت تا پرسپولیس برای نخستین‌بار فینالیست لیگ قهرمانان آسیا شود.

باز هم قربانی کردن السد در مسیر فینال

لیگ قهرمانان آسیا 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت متمرکز برگزار شد. پرسپولیس پس از صعود از مرحله گروهی در یک‌هشتم نهایی با السد روبه‌رو شد. السد مصمم بود که انتقام دو فصل پیش را از نماینده ایران بگیرد. السد در آن بازی 17 شوت زد که هیچ‌کدام گل نشد تا اینکه در دقایق پایانی عیسی آل‌کثیر دروازه حریف را با ضربه سر باز کرد. یکی از به یادماندنی‌ترین صحنه‌های این بازی، وضعیت بازیکنان پرسپولیس پس از سوت پایان مسابقه بود که توانایی بلند شدن از زمین را نداشتند. پرسپولیس در ادامه مسابقات پس از عبور از پاختاکور و النصر برای دومین‌بار به فینال مسابقات راه یافت.

وب گردی

    نظر شما