معادلات جذاب صدرنشینی نیم‌فصل

معادلات جذاب صدرنشینی نیم‌فصل

معادلات جذاب صدرنشینی نیم‌فصل لیگ برتر فوتبال ایران بدانید.

به گزارش 9 صبح، با برگزاری 2 بازی معوقه لیگ برتر، حالا 3 تیم فرصت این را دارند که نیم‌فصل را با صدرنشینی تمام کنند.

پس از کلی وقفه و البته کش‌وقوس، سرانجام تعداد بازی تیم‌ها در لیگ برتر یکسان شد تا حالا در آستانه آخرین بازی نیم‌فصل، 3 تیم مدعی که شاید پیش از شروع فصل جدید هم می‌شد حدس زد یکی از آن‌ها به این مهم خواهند رسید، نیم‌فصل را با صدرنشینی به پایان برسانند. هرچند در این بین، رخ دادن اتفاقات غیرمترقبه، به ویژه رای کمیته استیناف مبنی بر بازگرداندن امتیازات کسر شده از 2 تیم سپاهان و پرسپولیس، معادله صدرنشینی را 3 مجهولی کرد و خیال راحت استقلال که تصور می‌شد بیشترین بخت برای صدرنشینی را دارد، آشفته ساخت. حالا پس از 14 هفته، سپاهان که 2 هفته بد را سپری کرده با 31 امتیاز صدرنشین است و 2 تیم مطرح پایتخت با 2 امتیاز کمتر در تعقیب زردپوشان. شرایط به گونه‌ای‌ است که در هفته پانزدهم، هرکدام از این تیم‌ها، شانس این را دارند تا نیم‌فصل را با صدرنشینی به پایان برسانند. البته که این تیم‌ها شانس یکسانی نخواهند داشت و بعضا نیاز به رقم خوردن اتفاقات عجیب‌وغریب است تا یکی 2 تا از آن‌ها صدرنشین شوند.

سپاهان: بخت اصلی

درست است که سپاهان روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و 2 هفته متوالی است که می‌بازد ولی باتوجه به واریز 4 امتیاز به حساب این تیم، سپاهان با 2 اختلاف امتیاز نسبت به رقبا صدرنشین است. شاگردان ژوزه مورایس در هفته پانزدهم باید به مصاف شمس‌آذر بروند که باتوجه به برگزاری این دیدار خارج از خانه، روی کاغذ کار ساده‌ای نخواهند داشت. به هر روی، سرنوشت دست همین تیم اصفهانی است؛ آن‌ها اگر ببرند، تحت هر شرایطی صدرنشین نیم‌فصل می‌شوند. اگر 2 تیم پرسپولیس و استقلال هم در هفته پایانی امتیاز از دست بدهند، سپاهان حتی با شکست هم صدرنشین می‌شود. از سوی دیگر، سپاهان با یک تساوی هم به احتمال بسیار زیاد، حتی در صورت برتری 2 رقیب دیگر در بازی‌های هفته پایانی، صدرنشین باقی می‌ماند. تا قبل از شروع نیم‌فصل دوم و اعمال قانون بازی‌های رودررو، مقرر شده تفاضل گل، تعیین کننده جایگاه تیم‌ها در صورت تساوی در امتیازات باشد. با احتساب این موضوع، سپاهان همین حالا با تفاضل مثبت 19، بهترین عملکرد را بین مدعیان خواهد داشت.

استقلال؛ غافلگیری در 48 ساعت

کمتر هوادار استقلالی تصور می‌کرد در عرض 48 ساعت، 2 شوک ناخواسته به آن‌ها وارد شود. داستان رای کمیته استیناف و برگرداندن امتیازات سپاهان و پرسپولیس، ابتدا صدرنشینی را از استقلال گرفت و بعد هم که با برتری پرسپولیس مقابل نساجی، رقیب هم، هم‌امتیاز با آن‌ها شده است. یعنی استقلال نه تنها صدر را از دست داد، بلکه حالا رتبه دوم را هم شریک شده است. استقلال برای صدرنشینی نیم‌فصل، ابتکار عمل را در دست ندارد. بهترین حالت این است که آن‌ها در دیدار خانگی مقابل پیکان برنده شوند و امیدوار باشند تا شمس‌آذر، سپاهان را شکست دهد. با توجه به تفاضل گل بهتر در مقایسه با پرسپولیس، در این صورت، استقلال می‌تواند صدرنشین لیگ در پایان هفته پانزدهم شود. حالت دیگر مساوی شدن بازی سپاهان و برد استقلال مقابل پیکان با اختلافی 7 گله است که روی کاغذ بعید به‌نظر می‌رسد.

پرسپولیس: چه کسی فکرش را می‌کرد؟

پرسپولیس غیرمنتظره‌ترین ضلع مثلثی است که شانس صدرنشینی در نیم‌فصل را دارد. اگرچه کارش در مقایسه با سایر رقبا دشوارتر است ولی بدون شانس نیست. هواداران این تیم، تا 3 هفته قبل به شدت از نتایج ناراضی و مشغول حساب‌وکتاب بودند که از بین یحیی و درویش، کدام یک بروند تا این تیم از بحران خارج شود ولی به یک‌باره، پرسپولیس دوباره خودش را در قامت یک مدعی، در جدول بالا کشیده است. این تیم باید در هفته پانزدهم در دیداری خارج از خانه به مصاف مس رفسنجان برود. از آنجا که شاگردان یحیی 2 امتیاز از سپاهان عقب هستند و تفاضل گل‌شان هم در مقایسه با سپاهان و استقلال ضعیف‌تر است، نیاز به رخ دادن فعل‌وانفعالات متعددی است تا صدرنشین شود. ساده‌ترین آن‌ها این است که خودشان ببرند، سپاهان و استقلال شکست بخورند یا اینکه استقلال امتیاز از دست دهد. در این صورت پرسپولیس صدرنشین لیگ خواهد شد. غیر از این، دوباره باید اتفاقاتی عجیب و غریب پرسپولیس را صدرنشین کند. مثلا اگر سپاهان مساوی کند، استقلال هم برنده شود، آن وقت پرسپولیس باید کلی گل به مس بزند که این یکی هم کار چندان ساده‌ای نخواهد بود.

    نظر شما