دژ پرسپولیس شکسته نمی‌شود!

دژ پرسپولیس شکسته نمی‌شود!

خط دفاعی پرسپولیس زیر نظر اوسمار به روزهای خوب خود بازگشته است.

به گزارش 9 صبح، اوسمار ویرا هم خط دفاعی و خط حمله پرسپولیس را متحول کرده است و حالا شاهد بهترین ورژن این تیم در لیگ بیست‌وسوم هستیم. قرمزها با سرمربی برزیلی خود نرخ امید گل بالایی را ثبت می‌کنند و در عین حال، خط دفاعی مستحکمی دارند. حالا پرسپولیس با برطرف کردن نقص‌های خود، یک امتیاز با صدر جدول فاصله دارد و از شانس‌های اصلی قهرمانی است. هدفی که کمتر کسی فکر می‌کرد پرسپولیس با اوسمار به آن دست پیدا کند.

تغییر شرح وظایف

شرح وظایف بازیکنان پرسپولیس پس از انتخاب اوسمار ویرا به عنوان سرمربی این تیم تغییر کرد. به طور مثال عیسی آل‌کثیر بیشتر یک مهاجم تمام کننده است تا فالس ناین اما در سیستم سرمربی برزیلی، عیسی وظیفه فضاسازی برای سایر بازیکنان را برعهده دارد و حتی در برخی مواقع، در کارهای تدافعی هم شرکت می‌کند.

عده زیادی تصور می‌کردند با کم شدن یک هافبک دفاعی از ترکیب پرسپولیس، خط دفاعی این تیم دچار ضعف می‌شود اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه دژ سرخ بیش از پیش مستحکم شد. کافی است مروری بر بازی‌های پرسپولیس داشته باشید، سرخ‌پوشان دیگر روی ضد حملات حریف گل نمی‌خورند و این موضوع به جاگیری مناسب مسعود ریگی و سروش رفیعی برمی‌گردد. هنگامی که مدافعان پرسپولیس در زمین حریف حضور دارند، سروش حوالی محوطه جریمه است و همراه با مسعود ریگی وظیفه دریافت توپ‌های سوم را دارند.

زمانی که مدافعان پرسپولیس در زمین خودی حضور دارند، مسعود ریگی فضای پشت سر دانیال اسماعیلی‌فر را پوشش می‌دهد و سروش رفیعی اگر عبدالکریم حسن نفوذ کرده باشد، مسئول پوشش فضای پشت سر او است.

آمار چه می‌گوید؟

عمق دفاع پرسپولیس هم از قبل بهتر شده است. دیگر خبری از فضای زیاد بین دو مدافع میانی نیست و یا فاصله کم می‌شود و یا بازیکن سومی حضور دارد که بین دو مدافع پرسپولیس توپ پخش کند. کافی است نگاهی به آمار داشته باشیم تا کار بزرگ اوسمار را بهتر درک کنیم. گل‌گهر در آخرین بازی پرسپولیس نرخ امید گل 0.49 را ثبت کرد؛ پیکان 0.67، استقلال 0.37، فولاد با زدن 2 گل 0.38، ذوب‌آهن 0.43، تراکتور 1.15 و آلومینیوم اراک 0.35. همانطور که مشاهده می‌کنید فقط تراکتور نرخ امید گل بیش از یک را برابر پرسپولیس اوسمار ثبت کرده است و سایر تیم‌ها حتی به عدد یک هم نرسیده‌اند. این آمار به خوبی نشان ‌می‌دهد قرمزپوشان به رقبای خود موقعیت‌های گلزنی زیادی نمی‌دهند. جالب‌تر این است که پرسپولیس در 7 بازی، 5 مرتبه کلین‌شیت کرده است و 2 گل فولاد و یک گل آلومینیوم اراک نه روی اشتباه خط دفاعی پرسپولیس بلکه روی اشتباهات علیرضا بیرانوند به‌ثبت رسیده است.

ویرا به خوبی موفق شده تفکرات خود را به بازیکنان منتقل کند و شاهد روزهای خوب پرسپولیس در چند هفته اخیر هستیم. باید صبر کرد و دید این روزهای خوبی به جام ختم می‌شود یا خیر.

وب گردی

    نظر شما