شایعه جنجالی در شهر؛ احسان حدادی پاسپورت آمریکایی دارد؟

شایعه جنجالی در شهر؛ احسان حدادی پاسپورت آمریکایی دارد؟

پس از انتخابات پر حاشیه فدراسیون دوومیدانی و به ریاست رسیدن احسان حدادی، این حواشی همچنان ادامه دارد و شایعاتی مبنی بر ابطال انتخابات این فدراسیون نیز به میان آمده است.

به گزارش 9صبح؛ نمی‌شود انتخابات ریاست فدراسیونی در ورزش ایران برگزار شود و شائبه مهندسی و تقلب از آن بیرون نیاید. در تازهترین مورد انتخابات فدراسیون دوومیدانی با حاشیه‌هایی مواجه شده است. فدراسیونی که تیرماه گذشته مجمع آن برگزار و در نهایت احسان حدادی، پرافتخارترین دوومیدانی کار کشور برای چهار سال به عنوان رئیس برگزیده شد. این بار هم مثل همیشه جنجال‌ها بر سر حمایت وزارت ورزش و جوانان از کاندیدایی خاص است. با برخورد جانبداران‌های که وزارت ورزش وقت در نحوه برگزاری انتخابات به خرج داد، میشد این احتمال را داد که خیلی زود کار به شکوه و اعتراض بکشد.

در ابتدا زمان برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون دوومیدانی روز ۲۱ خرداد ماه تعیین شده بود، اما شروین اسبقیان معاونت قهرمانی وزارتخانه به یکباره شب قبل از مجمع اعلام کرد به دلیل عدم وصول تأییدیه برخی کاندیدا‌ها انتخابات به زمان دیگری موکول خواهد شد. با توجه به اخباری که مستقیم و غیرمستقیم از درون وزارتخانه بیرون می‌آمد، پر واضح بود که کاندیدای خاص فدراسیون دوومیدانی کسی نیست جز احسان حدادی.

دلیل به تعویق افتادن مجمع هم به قهرمان پرتاب دیسک ربط داشت. چرا که تأیید صلاحیت او به خاطر پرونده قضایی که چند سال پیش با آن مواجه شد، انجام نشده بود. به هر شکل کیومرث هاشمی، وزیر وقت ورزش و جوانان که ارتباط نزدیکی با حدادی دارد و در دوران ریاستش در کمیته ملی المپیک نیز تلاش زیادی برای تبرئه شدن حدادی در آن پرونده کرد، لابی‌های لازم را انجام داد تا بتواند تأیید صلاحیت این پرتابگر را بگیرد. با این حال انتخابات روز ۲۱ تیرماه برگزار شد و خروجی حاصل، دلخواه وزارت ورزش شد. در این مجمع احسان حدادی ۴۰ رأی، عباسعلی مدیح ۱۷ رأی، روح‌الله عسکری و مهران تیشه‌گران نیز هر کدام یک رأی کسب کردند.

در این شرایط، اما خبر‌هایی شنیده می‌شود که خیلی خوشایند نیست. در این رابطه گفته می‌شود کاندید‌هایی که رقیب حدادی در این انتخابات بودند، به نحوه برگزاری مجمع معترض هستند و از این‌رو به دیوان عدالت اداری شکایت برده‌اند. اگرچه تا کنون هیچ یک از این نامزد‌ها یعنی تیشه گران، مبینی و مدیح رسماً در رسانه‌ها واکنشی به این وقایع نشان نداده‌اند و سندی هم از سوی دستگاه قضایی مبنی بر تخلفات صورت گرفته در مجمع منتشر نشده، اما شایعه احتمال ابطال انتخابات دوومیدانی سر زبان‌ها افتاده است.

به عنوان نمونه بحث دو تابعیتی بودن احسان حدادی و داشتن پاسپورت آمریکایی یکی از مواردی است که اگر ثابت شود، به خودی خود این انتخابات را از اعتبار ساقط می‌کند. چرا که براساس قانون مدیران دوتابعیتی نمی‌توانند در مناصب دولتی پست بگیرند.

مورد دیگر مربوط به رزومه مدیریتی حدادی است. طبق آیین‌نامه انتخابات فدراسیون‌های ورزشی، کاندیدای ریاست در صورتی می‌تواند برای تصدی این پست نام‌نویسی کنند که حداقل پنج سال سابقه مدیریتی داشته باشند که در مورد احسان حدادی این موضوع صدق نمی‌کند. وزارت ورزش و جوانان، اما با نوشتن دستورالعملی این قانون را دور زده و با استناد به اینکه حدادی مدال نقره بازی‌های المپیک را دارد، این مورد را جایگزین بند مذکور کرده است.

در نهایت اینکه ممنوعیت حضور مهدی مبینی، کاندیدایی که تأیید صلاحیت شد، اما در دقیقه ۹۰ اجازه شرکت در انتخابات به او داده نشد، از دیگر مواردی است این مجمع را به حاشیه برده است. مهدی مبینی از دوومیدانی کاران پیشکسوت و جز کارمندان وزارت ورزش و جوانان است. او آذر ۱۴۰۲ به عنوان سرپرست فدراسیون دوومیدانی منصوب شد و در حکمی که کیومرث هاشمی برای او زد تأکید کرد که انتخابات را در اسرع وقت برگزار کند. مبینی، اما بعد از چند ماه سرپرستی در اقدامی عجیب تصمیم گرفت شانس خود را برای انتخابات ریاست امتحان کند، برای همین از سرپرستی استعفا داد. به گفته خودش او با کسب اجازه از وزیر ورزش وقت در انتخابات ثبت نام کرد. با این حال، اما مبینی در لحظه آخر اجازه ورود به مجمع را پیدا نکرد، چرا که وزیر به عنوان مافوق وی مانع این کار شد. این مسئله باعث شد تا مبینی از وزارت ورزش و جوانان به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

مبینی دو ماه پیش در این باره به رسانه‌ها گفت: «من در اسفند ماه و پس از هماهنگی با معاون وزیر ورزش از سرپرستی فدراسیون دوومیدانی استعفا دادم و این استعفا نیز پذیرفته شد و در انتخابات نیز ثبت نام کردم، در ادامه مدارک و سوابقم در کمیسیون تطبیق مورد تأیید قرار گرفت و همچنین از سوی نهاد‌های نظارتی هم تأیید شدم تا مشخص شود که هیچ مشکلی ندارم. فقط می‌خواهم بدانم که چرا نمی‌توانم در انتخابات حاضر باشم، من از وزارت ورزش به دیوان عدالت اداری شکایت کردم تا بتوانم حقم را بگیرم. آن هم در حالی که چند روز قبل دعوتنامه حضور در مجمع را دریافت کردم».

مبینی درباره اینکه باید از وزیر ورزش برای شرکت در انتخابات مجوز می‌گرفت و ظاهراً این مجوز صادر نشده است، تصریح کرد: «زمانی که استعفا دادم، اعلام کردم که قصد حضور در انتخابات را دارم. استعفایم پذیرفته شد و در ادامه نیز تمام فرآیند لازم برای حضور در انتخابات را طی کردم. این موضوع که عنوان می‌شود، آیا در آیین‌نامه آمده است که من رعایت نکرده‌ام؟ چطور از بیرون از ورزش و دوومیدانی می‌توانند در انتخابات حاضر باشند، اما من با ۴۰ سال سابقه نمی‌توانم شرکت کنم؟ باید دلیل این تصمیم را به من بگویند».

با تمام این‌ها اگر چه شایعات بر سر تأیید صلاحیت احسان حدادی در انتخابات ریاست دوومیدانی هم حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد، اما وزارت ورزش و جوانان باید هر چه سریع‌تر با یک اظهارنظر شفاف و صریح به حواشی ورزش مادر پایان دهد. مطمئناً ورود به موقع احمد دنیامالی، وزیرجدید ورزش و جوانان به این مسئله می‌تواند خیلی در این باره تأثیرگذار باشد.

دوومیدانی یکی از فدراسیون‌هایی بوده که در این چند سال اخیر به دلیل سوء مدیریت سیر نزولی زیادی داشته و از تعداد مدال‌آوری آن در عرصه‌های بین المللی کاسته شده است. حضور نماینده‌های ایران در میادین جهانی به قدری کمرنگ شده که ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس تنها دو نماینده المپین داشت که هیچیک هم رکورد ورودی به المپیک را کسب نکردند و با رنکینگ وارد این بازی‌ها شدند. انتخابات فدراسیون دوومیدانی در شرایطی بعد از گذشت ۱۴ ماه بلاتکلیفی برگزار شد که در این مدت سه سرپرست به خود دید. خرداد ماه سال گذشته بود که فدراسیون دوومیدانی رقابت‌های دوی ماراتن را در شیراز برگزار کرد. انتشار تصاویر از زنان ایرانی، بدون حجاب اجباری در این مسابقات خبرساز شد. در پی این اتفاق هاشم صیامی مجبور به استعفا شد. بعد از آن افشین داوری سرپرست موقت فدراسیون شد، اما کار داوری نیز به برکنار کشید. دلیل برکناری او نیز حواشی مسابقات دوومیدانی ناشنوایان آسیایی تهران بود. این رقابت‌ها در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب که متعلق به فدراسیون دوومیدانی است برگزار شد. در این مسابقات نیز فیلمی از زنان خارجی شرکت کننده که بدون پوشش بودند ضبط و در فضای مجازی پخش شد. همین اتفاق باعث شد تا کیومرث هاشمی در برخوردی سخت‌گیرانه عذر رؤسای فدراسیون‌های ناشنوایان و دوومیدانی را یکجا بخواهد. بعد از داوری مهدی مبینی سرپرست شد که در مورد او نیز باید گفت به سرنوشتی مشابه قبلی‌ها دچار شد. حسین مطیعی آخرین سرپرست این فدراسیون بود که انتخابات را برگزار کرد تا احسان حدادی در مجمع این فدراسیون به ریاست برسد.

منبع: تابناک

 

 

وب گردی

    نظر شما