تاسیس موهون باگان توسط یک سیاستمدار؛ رقیب جنجالی تراکتور در آسیا را بشناسید + فیلم

تاسیس موهون باگان توسط یک سیاستمدار؛ رقیب جنجالی تراکتور در آسیا را بشناسید + فیلم

موهون باگان رقیب تراکتور در آسیا، یکی از بزرگترین باشگاه‌های هند و قدیمی‌ترین باشگاه‌های جهان است. موهون باگان به افتخارات داخلی بسیاری دست یافته و هواداران بسیاری دارد.

به گزارش 9صبح؛ حریف تراکتور در لیگ سطح دوم آسیا، یک باشگاه بسیار قدیمی و اصیل در هندوستان است. هندوستان، با اینکه هنوز در رشته فوتبال، به افتخار خیلی مهمی دست نیافته، اما فوتبال اصیلی دارد و موهون باگان (Mohun Bagan Super Giant)، یکی از باشگاه‌های مهم این کشور، در سال 1889 تاسیس شده است. این باشگاه به یک پیروزی تاریخی و سیاسی در کشور هند معروف است. در تورنمنت فوتبالی که سالانه در هند استعمارشده توسط بریتانیا، برگزار می‌شد و IFA شیلد نام داشت، باشگاه موهون باگان با پیروزی برابر منتخب فوتبال هنگ یورکشایر غربی انگلستان، اولین باشگاه هندی شد که توانست باشگاهی از انگلستان را مغلوب کند. این باشگاه تاکنون به لیگ پایینتر سقوط نکرده و یکی از بنیان‌گذاران لیگ برتر هند بوده است. موهون باگان در سال 2019، به انجمن پیشگامان فوتبال که متشکل از باشگاه‌های قدیمی هر کشور است، ملحق شده است.

این باشگاه در 15 اوت 1889 توسط یکی از سیاستمداران هندوستان به نام بوپندرا نات بوز، تاسیس شد. بوپندرا عضو مجلس قانون‌گذاری بنگال بود و در سمت معاون دانشگاه کلکته و رئیس کنگره ملی هندوستان، فعالیت داشت. 29 ژوئیه 1911، روزی تاریخی برای مردم هند و باشگاه موهون باگان بود و این باشگاه در فینال IFA شیلد برابر هنگ یورکشایر غربی انگلستان قرار گرفته بود. قیمت بلیط این بازی بین یک روپیه و دو روپیه فروخته می‌شد. شور و شوق مردم هند برای این فینال به حدی بود که تماشاگران مختلفی از ایالات هم‌جوار همانند بیهار و آسام نیز خود را به این بازی رسانده بودند.این بازی فوتبال به جای 90 دقیقه در 50 دقیقه انجام می‌شد. ابتدا گروهبان جکسون، بازیکن هنگ یورکشایر، تیم خود را پیش انداخت اما طولی نکشید تا شیبداس بهادوری، کار را به تساوی بکشاند. آبیلاش قوش بازیکن باشگاه هندی، در دقیقه 48 و دو دقیقه مانده به پایان بازی، گل برتری را به ثمر رساند و این پیروزی را در تاریخ باشگاه خود جاودانه کرد. بر اساس بعضی نقل قول‌ها، قبل از مسابقه یک برهمن هندی از کشیشی به نام چاترجی پرسیده بود که کی پرچم بریتانیا از فراز فورت ویلیام کلکته، به زیر کشیده می‌شود؟ کشیش پاسخ داد هر موقع باشگاهی هندی IFA شیلد را مال خود کند و همین نیز محقق شد.

 آنچه کنگره ملی هند نتوانست، موهون باگان به ارمغان آورد و آنها توانستند انگلیسی‌ها را تحقیر کنند (روزنامه‌ای در انگلستان، چاپ 31 ژوئیه 1911)

1

قهرمانی موهون باگان در جام IFA

موهون باگان در سالهای استعماری تا استقلال هندوستان، در تورنمنت‌های متعدد فوتبالی و رقابت‌های داخلی شرکت کرده بود و به افتخارات فراوانی رسیده بود. بازیکنان این باشگاه در میان مردم بسیار محبوب بودند و تمبرهای زیادی از این باشگاه چاپ می‌شد. در روزهای بعد از استقلال هند، فیفا تیم ملی هند را به صورت مستقیم به جام جهانی 1950 دعوت کرد اما فدراسیون فوتبال هند از حضور در این تورنمنت خودداری کرد. کاپیتان موهون باگان در آن سال، کاپیتان تیم ملی هندوستان نیز بود اما نتوانست حضور در جام جهانی را تجربه کند. در سالهای بعد، تیم ملی هند با حضور چهار بازیکن از این باشگاه، با پیروزی 1-0 برابر تیم ملی ایران در فینال بازی‌های آسیایی 1951، به مدال طلای فوتبال مردان رسید. المپیک 1972 نیز میزبان تیم ملی هند و سه بازیکن موهون باگان بود اما آنها در همان مرحله اول از این تورنمنت کنار رفتند.

در 24 سپتامبر 1977، موهون باگان در یک بازی دوستانه برابر نیویورک کاسموس که از بازیکنان برزیلی مانند پله و کارلوس تورس بهره می‌برد، قرار گرفت. این بازی که در استادیوم اِدِن گاردن برگزار شده بود، با تساوی 2-2 به پایان رسید. 80 هزار تماشاگر این مسابقه را از نزدیک مشاهده می‌کردند. این مسابقه بعد از پیروزی برابر هنگ انگلیسی، از جمله بزنگاه‌های تاریخی موهون باگان بود. شیباجی بانرجی دروازه‌بان وقت این باشگاه در بازی با نیویورک کاسموس، در یک صحنه، ضربه فوق‌العاده پله افسانه‌ای از روی یک ضربه ایستگاهی را مهار کرد تا یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین صحنه‌های خود را در فوتبال هند ثبت کند.

موهون باگان هند

موهون باگان در فصل 89-1988 لیگ قهرمانان آسیا نیز حضور موفقی داشت. آنها در یک دوره قبل (1987) که اولین حضور تاریخشان در رقابت‌های قاره‌ای آسیا بود، در همان مرحله گروهی حذف شدند. با این وجود در سال 1988، آنها توانستند به عنوان صدرنشین گروه، از گروهی با حضور کاتماندوی نپال، کرسنت پاکستان و فانجای عمان به مرحله بعدی صعود کنند. در مرحله نیمه نهایی، این باشگاه در گروه الرشید عراق، گوانگ‌دونگ چین و الکاظمه کویت قرار گرفت و حذف شد. این باشگاه از ابتدای دهه 90 میلادی، روی به خرید بازیکنان خارجی آورد. چیما اوکوری در سال 1991، اولین بازیکن خارجی تاریخ موهون باگان شد و آنها به مرور بازیکنان خارجی دیگری را نیز خریداری کردند. این باشگاه در سال 2007، در یک بازی دوستانه مهم دیگری برابر بایرن مونیخ به میدان رفت. بایرن مونیخ در حضور بازیکنانی مانند اولیورکان و زی روبرتو، به پیروزی 3-0 در این مسابقه دست یافت.

سبز و قهوه‌ای از رنگ‌های اصلی پیراهن این باشگاه هستند. اولین پیراهن‌های باشگاه در یک خیاطی در خیابان اولدکورت هاوس دوخته شد و شامل دو رنگ سبز و قهوه‌ای بود و از همین دوران به بعد، به جزئی از نمادهای باشگاه تبدیل شد. یک قایق نیز به نشانه محل تاسیس باشگاه در سواحل گنگ، در لوگوی آنها قرار دارد. استادیوم اصلی این باشگاه، ویوکاناندا یوبا بهاراتی کریرانگان نام دارد که قبل از بازسازی در سال 2011، یکی از بزرگترین استادیوم‌های جهان با ظرفیت 120 هزار نفر بود. هواداران این باشگاه با نام مارینرز شناخته می‌شوند و در طول حیات باشگاه، کمک‌های بسیاری به آن کرده‌اند. در یک مورد، در سال 1999، یکی از هواداران این باشگاه خانه خود را اجاره داد تا پول خرید بازیکنی به نام خوزه بارتو از کاوازاکی ژاپن فراهم شود. این بازیکن برزیلی نیز هوادار فداکار را پشیمان نکرد و در پنج فصل حضور خود، به 126 گل در 180 بازی رسید.

بزرگترین رقیب این باشگاه در فوتبال هند، باشگاه بنگال شرقی است که رقابت این دو باشگاه به دربی کلکته معروف است. این دربی به عنوان یکی از مسابقات حساس قاره آسیا، شناخته شده است. تاکنون هر دو تیم در دربی به بیشتر از صد پیروزی رسیده‌اند. بزرگترین برد موهون باگان در دربی به پیروزی 5-3 آنها برابر بنگال شرقی برمی‌گردد. محمدان نیز یکی دیگر از رقبای مهم این باشگاه بوده است و رقابت موهون باگان، بنگال شرقی و محمدان به Big Three معروف بود.

در حال حاضر این باشگاه تحت هدایت خوزه فرانسیسکو مولینا، سرمربی سابق ویارئال و بازیکن سابق اتلتیکو مادرید و والنسیا قرار دارد. بازیکنانی مثل جیمی مک لارن (آقای گل سابق استرالیا)، جیسون کامینگز (دیگر گلزن برتر استرالیایی)، دیمیتری پترانوس(بهترین گلزن باشگاه)، نونو ریس پرتغالی (بازیکن سابق اسپورتینگ لیسبون)، گرگ استوارت و تام آلدرد (بازیکنان اسکاتلندی) از جمله بازیکنان خارجی این باشگاه در فصل جاری هستند. افتخارات باشگاه هندی شامل شش قهرمانی لیگ حرفه‌ای هند، 14 قهرمانی سوپرکاپ، 17 قهرمانی دوراند کاپ، 22 قهرمانی IFA شیلد، 14 راورز کاپ، 30 قهرمانی لیگ کلکته و حدود 56 جام در تورنمنت‌های گوناگون می‌شود.

2

وب گردی

    نظر شما