درباره ساپینتو، سرمربی جدید استقلال؛ شجاع دلِ کاملا متوسط!

درباره ساپینتو، سرمربی جدید استقلال؛ شجاع دلِ کاملا متوسط!

نیمکت استقلال برای لیگ 22 به ریکاردو ساپینتو سپرده شد.

به گزارش منیبان، سرمربی پرتغالی که یکی از اعضای تیم ملی کشورش در یورو 2000 بود و تا نیمه‌نهایی پیش رفت. البته او هرگز بسان بقیه ستاره‌های آن تیم مثل ویتور بایا، فرناندو کوتو، روی کاستا، لوییز فیگو و حتی ژائو پینتو معروف نشد. 

* هر سال ضعیف‌تر از پارسال

  مرور نتایج و معدل امتیازگیری ساپینتو در فصول اخیر نشان می‌دهد او هر سال، آماری ضعیف‌تر از سال قبلش ثبت کرده است. معدل 91/1 امتیاز روی نیمکت لژیاورشو در فصل 2019-2018؛ معدل امتیازگیری 1.29 به عنوان سرمربی براگا در فصل 2020-2019؛ میانگین گرفتن 1.18 امتیاز از هر بازی روی نیمکت قازیان‌تپ در فصل 2021-2020 سوپرلیگ ترکیه و درنهایت معدل امتیازگیری به شدت ضعیف 0.87 در فصل 2022-2021 به عنوان سرمربی موریرنسه در پرتغال.

* کارنامه متوسط

  در تالار افتخارات ساپینتو به عنوان سرمربی، تنها یک جام قهرمانی دیده می شود. او سال 2012 یعنی در اولین فصل ورودش به دنیای مربیگری، روی نیمکت اسپورتینگ لیسبون به فینال جام حذفی پرتغال رسید ولی با شکست برابر آکادمیکا قهرمان نشد. تنها قهرمانی‌اش را هم در همین جام حذفی در سال 2017 بدست آورد و این در حالی بود که او در لیگ بلژیک به عنوان سرمربی استاندارد لیژ فعالیت می کرد. او با لیژ در بلژیک و با لژیا در لهستان، نایب‌قهرمان لیگ هم شده است. وقتی سرمربی براگا بود در لیگ اروپا، صدرنشین گروهش شد و با لیژ به لیگ قهرمانان رسید. سابقه بردن منچستر سیتی، روی نیمکت اسپورتینگ در لیگ قهرمانان را هم در کارنامه دارد هرچند سیتی آن روزگار، تیم این روزها نبود ولی در هر حال، لیگ قهرمانان محل حضور بزرگان است. این کارنامه تقریبا با جام قهرمانی، عجین نبوده ولی در مقام مقایسه، از کارنامه استراماچونی بسیار پر و پیمان‌تر است. 127 برد، 74 مساوی و 98 باخت در کارنامه تمام دوران مربیگری ساپینتو ثبت شده و کمتر از 43 درصد برد و معدل امتیازگیری کمی بیشتر از 5/1 امتیاز در هر بازی یعنی او در دنیای مربیگری، کارنامه‌ای کاملا متوسط دارد. او در اولین حضورش روی نیمکت استقلال در لیگ برتر، سیصدمین سرمربیگری رسمی‌اش را جشن می‌گیرد و روی نیمکت همین استقلال هم اگر ببازد، متحمل باخت صدمش خواهد شد مگراینکه بازهم مثل فرهاد مجیدی تصمیم به تکرار یک جام طلایی آبی بگیرد.

* مردان بدون جام

  ساپینتو، نهمین سرمربی پرتغالی‌ای است که در لیگ برتر روی نیمکت یک تیم ایرانی می‌نشیند. او در یک دوراهی قرار دارد: ادامه روند ناکامی محض 8 هموطن قبلی یا بالاخره تبدیل شدن به اولین پرتغالی جام‌دار در ایران. هیچکدام از 8 سرمربی پرتغالی قبلی، افتخاری در سطح اول فوتبال ایران یعنی لیگ برتر کسب نکردند. آمار 65 برد، 59 مساوی و 59 باخت هم نشان می‌دهد پرتغالی‌های قبلی بیشتر متوسط بودند و در سطح مدعی دسته‌بندی نمی‌شدند مگر تونی روی نیمکت تراکتور در لیگ چهاردهم که با تیر خلاص علیرضا فغانی، به جام نرسید.

* یک ساله، تمام!

  ریکاردو ساپینتو سال 2011 با دنیای فوتبال وداع کرد و خیلی زود وارد عرصه مربیگری شد. نکته عجیب درباره این مربی 50 ساله، کمیت بالای تیمهایی است که روی نیمکت‌شان نشسته است. اسپورتینگ لیسبون، ستاره سرخ بلگراد، او.اف.آی و آترومیتوس در یونان، بلننزس پرتغال، الفاتح عربستان، بازهم برگشت به یونان و هدایت آترومیتوس، استاندارد لیژ بلژیک، لژیا ورشو در لهستان، براگا در پرتغال، واسکو دو گامای برزیل، قازیان تپ ترکیه، موریرنسه در پرتغال و حالا استقلال تهران. 14 تیم در یک دهه یعنی ساپینتو کمتر از یک فصل روی نیمکت تیمهایش دوام آورده است. 

* خارجی‌ها در استقلال

  ساپینتو، هشتمین سرمربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال است و چهارمین خارجی‌ای که روی نیمکت آبی‌ها در لیگ برتر می‌نشیند. در میان 7 مربی خارجی قبلی استقلال و با فاکتور گرفتن از رایکوف، بقیه آماری متوسط داشته‌اند از جگیچ و سوکوموروخوف و بیلفسکی تا کخ و شفر و استراماچونی. استقلال هرگز با یک سرمربی خارجی، قهرمان لیگ برتر نشده است و اینجا هم مانند پرتغالی‌ها، تنها افتخار مربی خارجی روی نیمکت استقلال در 2 دهه اخیر، فتح جام حذفی با شفر بوده است. نکته ویژه درباره مربیان خارجی تاریخ استقلال این است که همگی به جز کخ، بیشتر از 50 درصد بازیهای‌شان را روی نیمکت آبی برنده شدند و این عدد بخصوص برای رایکوف با 61 و برای استراماچونی با 60 درصد، نمود ویژه‌ای دارد.

ساپینتو اگر کمی شبیه اولین یا آخرین خارجی قبل از خودش روی نیمکت آبی باشد، هواداران استقلال به تکرار موفقیت فصل قبل بسیار امیدوار می‌شوند ولی نکته اینجاست که در تاریخ لیگ برتر، هرگز مربیان خارجی استقلال از ابتدا تا انتهای یک فصل روی نیمکت این تیم دوام نیاورده و 2تای‌شان یعنی کخ و استراماچونی قبل از رسیدن به انتهای اولین فصل حضورشان، خودخواسته یا اجباری رفتنی شدند. شفر هم با اینکه تقریبا یک نیم فصل روی نبمکت استقلال بود پس از قهرمانی با استقلال در جام حذفی در فصل بعدش نتوانست با استقلال ادامه بدهد و به خاطر شکست مقابل پدیده در مشهد و از دست دادن کورس قهرمانی لیگ برتر و پیشترش حذف در جام حذفی مقابل سایپا و شکست در دربی نوروز ۹۸، از کار برکنار شد و به آخر فصل نرسید.

وب گردی

    نظر شما