رازهای کمبود دارو فاش شد

رازهای کمبود دارو فاش شد

کمبود داروهایی همچون آنتی‌بیوتیک به مرحله بحرانی رسیده است. فعالان این صنعت ریشه مشکلات پیش آمده در صنعت دارویی کشور را بیش از همه در سوء مدیریت و ناهماهنگی دستگاه‌های مربوطه، کمبود نقدینگی به ویژه بعد از حذف ارز دولتی و برخی سوء استفاده‌ها و سودجویی‌ها در بازار دارو می‌دانند.

به گزارش 9صبح،تشدید کمبود و گرانی دارو و نایاب شدن برخی اقلام دارویی از جمله آنتی بیوتیک، سرم و... طی روزهای اخیر، مردم را بیش از گذشته برای تهیه دارو مستاصل کرده است؛ وضعیتی که استعفای بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو را نیز به دنبال داشت.

 بررسی‌ها اما نشان می‌دهد٬ ریشه مشکلات پیش آمده در صنعت و بازار داروی کشور را باید علاوه بر سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، در سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر و سوء مدیریت‌های پیش آمده بعد از حذف ارز 4200 تومانی و اجرای طرح دارویار جست و جو کرد.

کارشناسان حذف ارز دولتی دارو، بالا بودن نرخ مالیات برارزش افزوده، کمبود و گرانی مواد اولیه، افزایش نیافتن قیمت دارو با توجه به هزینه‌های تولید و اجرای ناهماهنگ و ضعیف طرح دارویار را از جمله دلایل بحرانی شدن وضعیت دارو در کشور عنوان می‌کنند

محمود نجفی‌عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با اقتصاد 100 با بیان اینکه وضعیتی که برای دارو پیش آمده از مدتی قبل و بعد از حذف ارز 4200 توماتی قابل پیش‌بینی بود، گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که برای اجرا طرح دارویار بین نهادها و دستگاه‌هایی همچون بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونت اول ریاست جمهوری، سازمان‌های بیمه‌گر، تامین اجتماعی و وزارت بهداشت امضا شد، قرار بود تحول عظیمی در بخش دارویی کشور اتفاق بیفتد. از همین رو تنها بخشی از مشکلات پیش آمده به وزارت بهداشت مربوط می‌شود.

تشدید معضل نقدینگی صنعت دارو با افزایش بدهی بیمه‌ها

 براساس آمارهای موجود در حال حاضر حجم مطالبات داروخانه‌ها از تامین اجتماعی به بیش از شش هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اجرای درست طرح دارویار همکاری تمامی دستگاه‌های مربوطه را لازم دارد، گفت: در حال حاضر بخش زیادی از مطالبات داروخانه‌ها توسط سازمان‌های بیمه‌گر و تامین اجتماعی پرداخت نشده است و این بدهی با توجه به تورم و افزایش قیمت دارو روز به روز در حال افزایش است.

نجفی‌عرب با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی و تاثیر آن بر وضعیت صنعت و بازار دارو افزود: زمانی که ارز 4200 تومانی به نیمایی تبدیل شد، بخش دارویی کشور حجم زیادی از نقدینگی را طلب می‌کرد، این صنعت برای تامین مواد اولیه، هزینه‌های بسته‌بندی و... به نقدینگی نیاز داشت و این تامین نقدینگی، همکاری بانک‌ها و بانک مرکزی را طلب می‌کرد. اما تامین نقدینگی این صنعت با وقفه زیاد انجام شد و هنوز نیز به شکل مطلوبی صورت نگرفته است.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارو

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران به افزایش مالیات بر ارزش افزوده دارو اشاره کرد و افزود: مالیات ارزش افزوده دارو مشابه کالای ضروری قرار بود از 9 درصد به یک درصد کاهش یابد اما این اتفاق نیفتاد. پیش از این مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارو ۹ درصد ارز 4200 تومانی بود اما در حال حاضر به ۹ درصد ارز نیمایی تبدیل شده است. پرداخت این مبلغ نقدینگی زیادی را طلب می‌کند و شرکت‌های دارویی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. از طرفی شرکت‌های دارویی برای ترخیص مواد از خارج کشور به منابع مازاد احتیاج دارند.

نجفی عرب با اشاره به بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به وزارت بهداشت، داروخانه‌ها  بیمارستان‌ها گفت: قرار بود منابعی از سوی سازمان مدیریت در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت مطالبات قرار بگیرد که به نظر می‌رسد این پرداخت تاکنون صورت نگرفته است.  این در حالی است که حجم نقدینگی مورد نیاز داروخانه‌ها بعد از افزایش قیمت دارو افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر بیمه‌ها با بیش از سه ماه تاخیر پول داروخانه‌ها را پرداخت می‌کنند. همین موضوع باعث شده برگشت پول از داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش و از شرکت‌های پخش به شرکت‌های تولیدی یا وارداتی دارو با تاخیر زیاد صورت بگیرد و مشکل کمبود نقدینگی صنعت دارو تشدید شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در طرح دارویار قرار بود همه داروها اعم از تولید داخل و واردات با نرخ جدید محاسبه شود، گفت: این روند افزایش قیمت خیلی کند پیش رفت و بسیاری از سوداگران که به دنبال منافع بیشتر هستند، برای دستیابی به سود بیشتر دست به احتکار دارو زدند که همین موضوع نیز باعث تشدید کمبود دارو شد.

 نجفی عرب با اشاره به اینکه تامین منابع مالی به منظور تامین نقدینگی واحدهای تولیدی دارو و به رغم تصویب بانک مرکزی اجرایی نشده است، گفت: قیمت مواد اولیه تولید دارو نیز افزایش یافته است و تولیدکنندگان با افزایش قیمت تولید مواجه بودند. بنابراین در این بخش نیز گلوگاهی ایجاد شده است که نیاز به نقدینگی دارد.

وی با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت مواد اولیه برای تولیدکنندگان، قیمت برخی داروها به تناسب آن افزایش نیافت، گفت: حل مشکلات صنعت دارو خارج از سازمان غذا و دارو است و همکاری نهادهای دیگر مربوطه ضروری است و باید اصل ماجرا مورد حل و فصل قرار بگیرد.

کمبود آنتی بیوتیک تا دو هفته دیگر حل می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در مورد کمبود فعلی آنتی‎بیوتیک گفت: روند تولید آنتی بیوتیک در کشور براساس آمارها مشکلی ندارد و دلیل کمبود این دارو به افزایش تقاضا برمی‌گردد؛ چرا که بعد از یک دوره سه ساله کرونا و تعطیلی‌ها، با برگشت شرایط عادی و افزایش رفت و آمدها و تجمعات و باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها، تقاضا افزایش پیدا کرد. اما در هر صورت کمبود پیش آمده تا دو هفته آینده حل می‌شود؛ چون ظرفیت تولید در این بخش مطلوب است.

منبع:اقتصاد100

    نظر شما