۵ پیشنهاد مهم برای کاهش عوارض آلودگی هوا روی بدن

۵ پیشنهاد مهم برای کاهش عوارض آلودگی هوا روی بدن

آلودگی هوا یکی از مشکلات جدی شهرهای صنعتی است که زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف نظیر بیماری‌های قلبی‌عروقی، اختلالات تنفسی و… می‌شود. گرچه اقداماتی نظیر حداقل حضور در محیط بیرون برای کاهش این زمینه‌های خطر ضروری است اما گنجاندن بعضی خوراکی‌ها در رژیم غذایی نیز به‌دلیل تقویت عملکرد ایمنی بدن و نقش محافظ در برابر عوامل بیماری‌زا اهمیت دارد.

به گزارش 9صبح،در ادامه این مطلب، ۵ ماده غذایی پیشنهاد کرده ایم که عادت به خوردن آنها می تواند عوارض آلودگی هوا را کاهش دهد.

۱. روغن زیتون
آلفا توکوفرول ترکیبی آنتی‌اکسیدانی در روغن زیتون است که عملکرد ریه‌ها را بهبود می‌بخشد. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون نیز در کاهش التهابات بدن نقش دارند. البته بهترین روش بهره‌مندی از خواص روغن زیتون، مصرف آن همراه سالاد است تا روغن حرارت نبیند.

۲. دانه‌‌های کتان
دانه‌های کتان حاوی سطح بالایی از ترکیبات فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا۳ هستند. فیتواستروژن‌ها خواص آنتی‌اکسیدانی دارند که به کاهش علائم آسم و دیگر واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کنند. دانه‌های کتان را می‌توان با افزودن به اسموتی، سالاد یا همراه دیگر مغزها در تغذیه روزانه گنجاند.

۳. کلم ‌بروکلی
براساس مطالعات بسیار، کلم بروکلی خوراکی درجه یک برای مقابله با ترکیبات سمی است که از طریق استنشاق هوا وارد بدن می‌شود. نوع مصرف آن به صورت خام و پخته تفاوتی ندارد بلکه مصرف منظم و روزانه آن مهم است. کلم بروکلی همچنین به‌خاطر خواص ضدسرطانی شهرت دارد و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دفع بنزِن؛ یکی از آلاینده‌های اصلی هوا را تسهیل می‌کند.

۴. مرکبات
مصرف مرکبات به‌دلیل تامین ویتامینC همواره توصیه می‌شود زیرا دریافت کافی این ویتامین برای کاهش عوارض آلودگی هوا همچنین حفظ سلامت ریه‌ها اهمیت دارد. ویتامینC می‌‌تواند به اتانول، بنزن و بسیاری دیگر از مشتقات موجود در دود سیگار و بعضی آفت‌کش‌ها متصل شده و به‌شکل نمک‌های محلول تغییر پیدا ‌کند و از طریق ادرار دفع ‌شود. نیاز روزانه بدن به ویتامینC، ۱۸۰ میلی‌گرم است که به‌عنوان مثال معادل ۲ عدد کیوی و ‌آب ۲ عدد لیموشیرین است.

۵. چای سبز
چای سبز به‌عنوان یکی از نوشیدنی های سالم شناخته می‌شود زیرا آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به دفع مواد سمی از بدن کمک می‌کند. البته باید چای سبز از انواع مرغوب تهیه شود و می‌تواند جایگزین مناسب برای چای سیاه در روزهای سرد سال باشد.

منبع:سلامت

وب گردی

    نظر شما