بیماری چشمی مرتبط با سن با کووید۱۹ مرتبط است

بیماری چشمی مرتبط با سن با کووید۱۹ مرتبط است

از روزهای اولیه همه‌گیری کووید۱۹، پزشکان به افراد مبتلا به برخی مشکلات مزمن سلامتی، مانند دیابت نوع ۲ و چاقی هشدار داده‌اند که با خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت‌های شدید کروناویروس مواجه هستند. اما یک اختلال چشمی مرتبط با افزایش سن وجود دارد که ممکن است نگران‌کننده‌تر باشد: دژنراسیون ماکولا وابسته به سن.

به گزارش 9صبح،برخی تحقیقات نشان داده‌اند که این بیماری با ۲۵ درصد بیشتر خطر ابتلا به کووید۱۹ شدید مرتبط است، حتی بیشتر از افزایش خطر مشاهده شده در دیابت نوع ۲ یا چاقی. دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، در نتیجه آسیب به بخشی از شبکیه به نام ماکولا است. دو نوع وجود دارد: خشک و مرطوب، شکل نادرتر و پیشرفته‌تر این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های خونی به طور غیرطبیعی خون و سایر مایعات را به ماکولا نشت می‌کنند.

ژنتیک ممکن است به توضیح ارتباط بین دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و عفونت‌های شدید کروناویروس کمک کند. دانشمندان کشف کردند که جهش در ژن (PDGFB) که در تشکیل رگ‌های خونی و آسیب دیدن این عروق در دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نقش دارد، همچنین یک عامل خطر برای عفونت‌های شدید کووید۱۹ است.

برای این تحقیق، دانشمندان داده‌های ژنتیکی ده‌ها هزار نفر از جمله بیش از ۱۶۰۰۰ فرد مبتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را بررسی کردند. بیش از ۵۰۰۰ بیمار بدخیم کووید۱۹ که دستگاه تنفس مصنوعی را استفاده کرده‌اند یا فوت کرده‌اند. تقریباً ۱۰۰۰۰ نفر که کووید۱۹ داشتند و در بیمارستان بستری شدند.

نزدیک به ۴۰۰۰۰ نفر که تست کرونای آنها مثبت بوده است. این تجزیه و تحلیل همچنین شامل بیش از سه میلیون نفری بود که کووید۱۹ نداشتند. این مجموعه داده‌های بزرگ به دانشمندان اجازه داد تا به دنبال روابط بالقوه بین جهش‌های ژنتیکی، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و کووید۱۹ باشند. تیم مطالعه نتیجه گرفت که رشته ژنتیکی مشترک بین دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و کووید۱۹ شدید نشان می‌دهد که درمان‌های آینده که ژن PDGFB را هدف قرار می‌دهند ممکن است روزی به کاهش شدت عفونت‌های کروناویروس به ویژه در افراد مسن کمک کند.

دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن منجر به وضعیتی می‌شود که به عنوان از دست دادن بینایی مرکزی شناخته می‌شود یا مشکل در تمرکز بر چیزهایی که مستقیماً در جلو هستند. اگرچه باعث نابینایی کامل نمی‌شود، اما می‌تواند دیدن چهره‌ها و مدیریت طیف گسترده‌ای از وظایف روزانه مانند رانندگی و خواندن را دشوار کند. شایع‌ترین عوامل خطر برای این بیماری سن بالا، سابقه خانوادگی، سیگار کشیدن است. ترک سیگار، ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و مدیریت خوب کلسترول و فشار خون می‌تواند به پیشگیری از این بیماری کمک کند.

منبع:سلامت

وب گردی

    نظر شما