افزایش ۲۰ درصدی نوشیدنی محبوب
دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر اظهار داشت: به نظر میرسد در سال جاری حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش نرخ در محصولات ماءالشعیر را تجربه کنیم.
به گزارش 9صبح، حمیدرضا علوی از کمبود شکر در کارخانههای صنعت مواد غذایی و نوشیدنیها خبر داد و افزود: تولیدکنندگان پیش بینی میکردند که کشور در ابتدای سال جاری با کمبود شکر مواجه شود از اینرو اقدام به دپو این محصول در انبارهای خود کردند؛ به نظر میرسد تا یک ماه آینده با چالش تامین شکر مواجه نشوند.
وی با بیان اینکه بحران شکر از خرداد جدیتر خواهد شد، گفت: شکر یکی از مواد اولیه ضروری و غیر قابل جا شدن از صنعت است هر چند امکان استفاده از مواد جایگزین مانند شربت ذرت و .....وجود دارد اما در کنار مواد جایگزین باز هم باید از شکر استفاده شود.
این فعال اقتصادی با اشاره به تقارن کمبود شکر در بازار و اوج مصرف نوشیدنیهای خنک، گفت: اگر کمبود شکر در فصل زمستان ایجاد میشد تولیدکنندگان میتوانستند تولید را مدیریت کنند اما هم اکنون در فصل گرما که مصرف افزایش پیدا میکند مدیریت سخت میشود.
به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر؛ امسال سال مهار تورم و رشد تولید است گر بنا باشد به دلیل کمبود مواد اولیه تولید را کاهش بدهیم نمیتوان انتظار رشد در تولید را متصور شویم.
وی با بیان اینکه کارخانههای تولیدی سهمیه شکر دولتی ندارند، گفت: در یک مقطع شکر در بورس کالا عرضه میشد که این شیوه عرضه داستانهای خود را داشت؛ همچنین در یک بازه زمانی کوتاه مدت سازمان جهاد کشاورزی بنا به میزان تولید شکر به تولیدکنندگان تخصیص میداد اما سهمیه بندیها ضعیف است و نمیتوان اعلام کرد تولیدکنندگان از شکر دولتی منتفع میشوند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: اگر بحران شکر در کارخانههای تولیدی مدیریت نشود بدون تردید در ۳ ماه دوم سال به سمت تعطیلی خواهند رفت. به نظر میرسد بازار سیاه شکر شکل گرفته است و میخواهند این محصول را با نرخ بالاتر عرضه کنند و از آنجایی که تولیدکنندگان نمیتوانند خط تولید را متوقف کنند مجبور به خرید مواد اولیه با نرخ بالاتر میشوند که در نهایت بر قیمت تمام شده محصول تاثیر میگذارد و ناخوداگاه تولید بازارش را در سبد غذایی مصرفکنندگان از دست میدهد.
علوی با بیان اینکه هر شرکت تولیدی فرمول قیمتگذاری خود را دارد، تصریح کرد: سازمان حمایت از سال گذشته از تولیدکنندگان درخواست کرد که قیمت تولید و مصرف را بر روی کالاهای تولیدی درج کند. انجمن به یک جمعبندی کلی در قیمتگذاری میرسد اما قیمت را به کارخانههای تولیدی اعلام نمیکند چراکه تولیدکنندگان فرمول قیمتگذاری خود را دارند. اما به نظر میرسد در سال جاری حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش نرخ در محصولات را تجربه کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که سرانه مصرف نوشیدنیها در بازار افزایش پیدا کرده است، گفت: سرانه مصرف روی همان عدد ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون لیتر نوشیدنی تولیدی باقی مانده است.
وی درصد صادرات ماءالشعیر را در خوشبینانهترین حالت حدود ۵ درصد اعلام کرد و افزود: نوسانهای نرخ ارز در بحث صادرات چالشهای ایجاد کرده است همچنین تصمیمات خلق الساعه در گمرک در زمینه تعرفهها انگیزه صادرات را سلب میکند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر در پایان تاکید کرد: اگر قیمت نوشیدنیهای سلامت محور مانند ماءالشعیر بالاتر برود به همان میزان مصرف نوشابههای گازدار افزایش پیدا میکند.
نظر شما