شمارش معکوس برای سقوط قیمت خودرو آغاز شد؟

شمارش معکوس برای سقوط قیمت خودرو آغاز شد؟

کارشناسان و تحلیلگران بازار خودرو معتقدند در صورت آغاز واردات خودرو به کشور، از همان ماه اول شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم، چراکه واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند.

به گزارش 9صبح؛ بالاخره پس از ۴ سال توقف واردات خودرو، قرار است به زودی خودروهای سواری وارد کشور شوند؛ آن هم در شرایطی که از زمان مطرح شدن موضوع آزادسازی واردات خودرو در مجلس تا آزاد شدن آن، بارها و بارها این طرح به شورای نگهبان رفت و به دلایلی از جمله مخالفت هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کل نظام، به مجلس بازگشت. با این وجود بالاخره در روزهای گذشته وزیر صمت، خبر آزادسازی واردات خودرو را به طور رسمی اعلام کرد. سید رضا فاطمی‌امین چهارشنبه هفته گذشته خبر داد که جزییات، چگونگی و روش‌های واردات خودرو در آیین‌نامه‌ای که هم‌اکنون در مراحل تصویب قرار دارد، مشخص شده است.

به گفته وی، در شرایط کنونی با توجه به این‌که تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضای بازار است، واردات برای تنظیم و کنترل بازار آزاد خودرو ضروری است. در آیین‌نامه پیشنهادی واردات خودرو، به انتقال فناوری برای بهبود کیفیت صنعت خودرو توجه ویژه‌ای شده است.

بر همین اساس، گفته می‌شود امروز پیش‌نویس طرح واردات خودرو نهایی و فردا برای تصویب به هیتت دولت ارسال خواهد شد.

در شرایطی قرار است واردات خودرو از سر گرفته شود که از اردیبهشت سال ۹۷ به دلیل خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، دولت وقت تصمیم به محدود کردن واردات برخی کالاها کرد که خودرو هم یکی از آن‌ها بود. در واقع به سبب اعمال تحریم‌ها، فروش نفت و به تبع آن منابع ارزی کشور کاهش یافت و دولت برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو را ممنوع کرد؛ به طوری که با توقف رسمی ثبت سفارش، در این چهار سال خودروی جدید خارجی وارد ایران نشد.

منبع: گسترش نیوز

وب گردی

    نظر شما