خبر مهم برای بازار خودرو

خبر مهم برای بازار خودرو

سایپا تیراژ فروش شاهین مربوط به نیمه اول 1403 را در سایت کدال سازمان بورس منتشر کرد

به گزارش منیبان؛ فروش شاهین در پایان نیمه اول سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از پنج درصد رشد کرد تا خیال متقاضیان این محصول خودروسازی سایپا بابت عرضه آن به بازار راحت شود. آن طور که نارنجی‌های جاده مخصوص در سایت کدال اعلام کردند این خودروساز تا پایان شهریور سال جاری در مجموع حدود 24 هزار و 100 دستگاه انواع شاهین را برای مشتریان فاکتور کرده است.

آمارهای منتشر شده این خودروساز نشان می‌دهد تا پایان آخرین ماه از تابستان سال گذشته فروش حول حوش 22 هزار و 800 دستگاهی شاهین نهایی شده بود. بنابراین خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص توانست در بازه زمانی مورد بررسی تیراژ شاهین را نزدیک به هزار و 290 دستگاه افزایش دهد.  

بررسی خبرنگار از آمارهای فروش ماهانه شاهین نشان می‌دهد این خودرو بیشترین تیراژ فروش را در اردیبهشت ثبت کرده است. نارنجی‌های جاده مخصوص در دومین ماه از فصل بهار امسال بیش از 6 هزار و 600 دستگاه شاهین را برای مشتریان خود فاکتور کردند. فروردین 1403 نیز با فروش حدود هزار و 950 دستگاه کمترین فروش در کارنامه شاهین ثبت شده است. خرداد بعد از اردیبهشت در جایگاه دوم به لحاظ تیراژ فروش قرار گرفت. سایپایی‌ها در خرداد نزدیک به پنج هزار و 500 دستگاه شاهین فروختند. 

فروش شاهین در مرداد 1403 نیز رتبه سوم را در جدول 6 ماهه اول فروش این خودروساز به خود اختصاص داد. خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص در دومین ماه از تابستان امسال حدود چهار هزار دستگاه شاهین را روانه بازار خودرو کرد. تیر، شهریور و فروردین به ترتیب در رتبه‌های بعدی در جدول فروش شاهین مربوط به نیمه اول 1403 قرار گرفتند.

البته نکته قابل توجه درباره فروش شاهین این است که تیراژ فروش در شهریور سال جاری به نسبت ماه‌های دیگر (به جز فروردین 1403) افت قابل توجهی داشته است. نارنجی‌های جاده مخصوص در آخرین ماه از تابستان 1403 حدود دو هزار و 130 دستگاه شاهین روانه بازار کردند که تنها حدود 200 دستگاه از فروش اولین ماه سال جاری بیشتر بوده است و به نظر می رسد دلیل این مساله را باید در جایگزین کردن شاهین پلاس با شاهین جست و جو کرد.

خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص سال گذشته از شاهین پلاس رونمایی کرد، اما تولید انبوه این محصول جدید تا تابستان 1403 به طول انجامید. تغییر ریل فروش شاهین سبب شده تا مدیران فروش این خودروسازی مجبور شوند تا فیتیله فروش محصول محبوب خود را تا حد امکان پایین بکشند. به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد شاهین یقه سایپا را گرفته، هر چند که به تدریج با افزایش تیراژ تولید امکان افزایش تیراژ عرضه نیز ممکن خواهد شد.

البته برخی گمانه زنی‌ها دلیل کاهش فروش شاهین را به بحث مجوز افزایش قیمت مرتبط می‌دانند و اینگونه گمانه زنی می‌کنند که سایپا به دنبال مجوز افزایش قیمت برای محصولاتش است، بنابراین تا حد امکان از فاکتور کردن خودروهای تولید شده جلوگیری می‌کند تا بتواند بعد از دریافت مجوز، محصولات خود را با قیمت‌های جدید در دسترس متقاضیان قرار دهد.

این احتمال وجود دارد که شاهین بتواند در نیمه دوم سال جاری روند رو به رشد خود را ادامه داده و تعداد بیشتری شاهین به نسبت سال 1402 برای متقاضیان فاکتور کند. افزایش تیراژ خودروی ورودی به بازار سیگنالی است که اجازه جهش قیمت بازاری را نمی‌دهد، متقاضیان مشغول برنامه‌ریزی هستند و قصد خرید شاهین از بازار را دارند، امیدوارند روند قیمت خودروی محبوب آنها در نیمه دوم سال جاری ثابت باشد تا تیر آنها برای در اختیار گرفتن این خودرو به سنگ نخورد.

منبع: اقتصاد نیوز

وب گردی

    نظر شما