به گزارش 9 صبح، محمدرضا طلایی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، جزئیات جدیدی درباره نحوه عرضه گوشت تنظیم بازاری و محصولات کشاورزی در ایام پایانی سال اعلام کرد. این طرح با هدف ثبات قیمتها و کاهش هزینههای خانوادهها، در سراسر کشور اجرایی شده است.
شروع عرضه محصولات تنظیم بازاری در سراسر کشور
غرفههای تنظیم بازار میوه شب عید از تاریخ ۲۳ اسفندماه راهاندازی شده و تا ظهر ۲۵ اسفند، عرضه در ۶۰ درصد استانها آغاز شده است. این عرضه شامل سیب، پرتقال و خرما است و تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت. بر اساس تصمیم ستادهای راهبری استانی، امکان تمدید این زمان نیز وجود دارد.
تغییرات در نحوه تأمین و عرضه محصولات
طلایی با اشاره به نحوه تأمین میوه اظهار کرد که برخلاف سال گذشته، دولت هیچ اعتباری برای این طرح در نظر نگرفته است و مباشران بخش خصوصی مسئول اجرای این طرح بودهاند. در چهار استان، سازمانهای میادین و یک نماینده از بخش خصوصی این مسئولیت را برعهده دارند. همچنین در سایر استانها، تشکلهای تعاونی زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی تأمین و عرضه محصولات را انجام میدهند.
دستورالعمل ذخیرهسازی میوه و نظارت بر کیفیت
وی افزود که برای اولین بار دستورالعمل ذخیرهسازی میوه در بهترین زمان، یعنی آبانماه، از سوی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ابلاغ شده است. طلایی تاکید کرد که امسال نظارتها افزایش یافته و بهترین میوهها در بازار تنظیمی عرضه میشوند.
قیمتهای تنظیم بازاری میوه نوع میوه حداکثر قیمت در تهران (تومان) محدوده قیمت در سایر مناطق (تومان)
سیب ۵۴,۰۰۰ متوسط تا ۵۰,۰۰۰
پرتقال تامسون شمال ۴۲,۰۰۰ -
پرتقال والنسیا - ۴۴,۰۰۰ تا ۵۵,۰۰۰
طلایی اعلام کرد که کاهش قیمت ناشی از عرضه تنظیم بازاری بهطور متوسط به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است.
اضافه شدن خرما و کاهش قیمت
برای اولین بار، خرما نیز به سبد تنظیم بازار اضافه شده است. بیش از یک میلیون تن خرما خریداری شده که ۳۰۰ تن آن بهعنوان ذخیره احتیاطی در نظر گرفته شده است. این خرماها در سه نوع عرضه میشوند:
مضافتی
کلوته
قیمت هر کیلوگرم خرما بین ۱۴۵ تا ۱۵۵ هزار تومان تعیین شده و حدوداً ۳۵ تا ۴۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه میشود.
عرضه مستقیم گوشت قرمز تنظیم بازاری
اتحادیههای دامداران و عشایر موظف شدهاند گوشت قرمز گرم کشتار داخلی را بدون واسطه و مستقیم به مصرفکنندگان عرضه کنند. این اقدام کاهش قیمت بین ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار را به همراه داشته است.
راهاندازی فروشگاههای عرضه مستقیم
طلایی خبر از راهاندازی ۷۰۰ فروشگاه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در کشور داد و افزود که این تعداد تا پایان دولت چهاردهم به ۳۰۰۰ فروشگاه افزایش خواهد یافت. هدف این فروشگاهها کاهش واسطهگری و عرضه مستقیم محصولات از تولیدکننده به مصرفکننده است.
آمادهباش سازمان تعاون روستایی در پایان سال
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اعلام کرد که کلیه اقدامات این سازمان با هدف حفظ ثبات بازار و جلب رضایت مردم صورت گرفته است. وی همچنین از مردم خواست هرگونه تخلف یا کیفیت نامناسب را به سامانههای نظارتی اعلام کنند.
نظر شما