این خودروها در ایران دیگر تولید نمی‌شوند!

این خودروها در ایران دیگر تولید نمی‌شوند!

کاهش تولید خودروهای گازسوز در ایران و افزایش واردات بنزین، عضو هیئت مدیره انجمن سی‌ان‌جی هشدار داد که روند کاهش مصرف سی‌ان‌جی باعث وابستگی روزانه به واردات ۷ تا ۸ میلیون لیتر بنزین شده است.

به گزارش 9 صبح، احسان جان محمدی، دبیر و عضو هیئت‌مدیره انجمن سی‌ان‌جی (گاز فشرده طبیعی) کشور، در خصوص تعیین حق‌العمل جایگاه‌های ارائه‌دهنده گاز فشرده طبیعی یا سی‌ان‌جی اظهار داشت: کارگروهی در سال ۱۴۰۳ برای این موضوع شکل گرفت و میزان افزایش ۷۰ درصدی حق‌العمل جایگاه‌ها را تعیین کرد. با این حال، هیئت وزیران این عدد را به ۴۰ درصد کاهش داد.

وی افزود: پس از تایید میزان پیشنهادی انجمن در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، این مصوبه جهت بررسی مجدد به دولت بازگردانده شد. اگرچه کمیسیون‌های اقتصادی دولت رقم ۷۰ درصد را تایید کردند، اما تا امروز هیچ اقدامی برای اصلاح مصوبه ۴۰ درصد صورت نگرفته است.
چالش‌های پرداخت حق‌العمل جایگاه‌ها
به گفته جان محمدی، حق‌العمل ۴۰ درصدی سال گذشته به‌صورت تدریجی طی ۱۲ ماه پرداخت شد. با این حال، اختلاف میان رقم پرداخت‌شده و میزان تعیین‌شده یعنی ۳۰ درصد، همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. وی تاکید کرد که از آغاز سال جاری جایگاه‌های سی‌ان‌جی با افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه‌ها روبرو بوده‌اند، اما تا امروز این مسائل حل نشده‌اند.
کاهش مصرف سی‌ان‌جی و تأثیرات آن
طبق اظهارات وی، مصرف روزانه سی‌ان‌جی از ۲۴.۵ میلیون متر مکعب در سال گذشته به ۱۶ میلیون متر مکعب کاهش یافته است. این کاهش تقاضا موجب شده است که ۷ تا ۸ میلیون لیتر از ناترازی بنزین به دلیل مصرف کم گاز طبیعی به وجود آید و در نتیجه نیاز به واردات بنزین افزایش پیدا کند. این وضعیت همچنین خودروهای عمومی و تاکسی‌ها را به سمت مصرف بنزین سوق داده است.
دلایل افت مصرف سی‌ان‌جی
وی سه عامل اصلی را برای کاهش مصرف سی‌ان‌جی در کشور مطرح کرد:
فاصله کم قیمتی میان بنزین و گاز طبیعی.
اقتصاد ضعیف جایگاه‌های ارائه دهنده گاز فشرده.
توقف تولید خودروهای دوگانه‌سوز.
به گفته وی، توجه ویژه‌ای به صنعت سی‌ان‌جی در سال‌های گذشته صورت گرفته بود، اما این صنعت اکنون به فراموشی سپرده شده است.
توقف تولید خودروهای دوگانه‌سوز
جان محمدی اعلام کرد که در سال گذشته، بعضی از خودروسازان هیچ‌گونه خودرو دوگانه‌سوز تولید نکردند و سهم تولید ایران‌خودرو در این بخش به ۲ تا ۳ درصد محدود شد، در حالی که پیش‌تر این عدد به ۳۰ درصد تولیدات می‌رسید. وی همچنین افزود که قرارداد همکاری خودروسازان با شرکت ملی پالایش و پخش به نتیجه مطلوبی نرسیده است و تولید خودروهای دوگانه‌سوز بسیار محدود است.
وضعیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی
طبق گزارش وی، جایگاه‌های ارائه‌دهنده گاز طبیعی در حال حاضر ظرفیت نصب‌شده ۴۰ میلیون متر مکعب در روز دارند، اما به دلیل فاصله کم قیمتی میان بنزین و گاز طبیعی، تنها ۱۶ میلیون متر مکعب از این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وضعیت موجب بلااستفاده ماندن بخش عمده‌ای از ظرفیت موجود شده است.
جدول مقایسه مصرف و ظرفیت سی‌ان‌جی شاخص سال ۱۴۰۲ سال جاری
مصرف روزانه سی‌ان‌جی (میلیون متر مکعب) ۲۴.۵ ۱۶
ظرفیت نصب‌شده جایگاه‌ها ۴۰ میلیون متر مکعب
به گفته وی، با وجود سرمایه‌گذاری‌های گسترده در دهه‌های ۷۰ تا ۹۰ در احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی، این سوخت به فراموشی سپرده شده است.
وب گردی

    نظر شما