اهمیت تغذیه مناسب در یادگیری دانش‌ آموزان

اهمیت تغذیه مناسب در یادگیری دانش‌ آموزان

تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان در خانه و مدرسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش 9 صبح، مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان در خانه و مدرسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دانش‌آموزان در این سنین در حال رشد و نمو هستند و نیازهای غذایی خاصی دارند و یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به آنها کمک کند تا انرژی کافی برای یادگیری و فعالیت‌های روزانه خود داشته باشند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان در خانه و مدرسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دانش‌آموزان در این سنین در حال رشد و نمو هستند و نیازهای غذایی خاصی دارند و یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به آنها کمک کند تا انرژی کافی برای یادگیری و فعالیت‌های روزانه خود داشته باشند.

دکتر زهرا اباصلتی در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه تغذیه مناسب باعث افزایش انرژی و بهبود عملکرد تحصیلی می‌شود، اظهار کرد: دانش‌آموزانی که رژیم غذایی سالمی دارند، انرژی و تمرکز بیشتری برای یادگیری خواهند داشت، ضمن اینکه رژیم غذایی سالم هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک و دانش‌آموزان را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: باید توجه داشته باشیم که چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی و نوجوانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری قلبی را در بزرگسالی افزایش دهد، پس بنابراین نوع غذاهایی که دانش‌آموزان مصرف می‌کنند می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند و به سلامت و رشد و نمو مناسب آنان کمک کند.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه یک رژیم غذایی سالم برای دانش‌آموزان باید شامل انواع غذاهای سالم از همه گروه‌های غذایی باشد، خاطرنشان کرد: این گروه‌های غذایی عبارتند از غلات کامل، میوه‌جات و سبزیجات، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم که باید مصرف آنها را به اندازه و بدون افراط و تفریط داشته باشیم و نباید تصور کنیم که چون این خوردنی یا نوشیدنی مفید است، میزان مصرف آن حد و مرزی ندارد.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دانش‌آموزان به 3 وعده غذایی اصلی و 2 میان وعده در طول روز نیاز دارند، بیان کرد: دانش‌آموزان در وعده صبحانه و ناهار باید صبحانه کامل و مقوی بخورند تا  انرژی لازم را داشته باشند و وعده شامشان هم باید سبک باشد و ترجیحاً زودهنگام صرف شود تا که خواب راحتی داشته باشند.

دکتر اباصلتی افزود: بین صبحانه و ناهار می‌توان یک میان وعده سبک مانند میوه، سبزیجات یا نان و پنیر برای دانش‌آموز خود در نظر گرفت و در میان وعده عصر مصرف میوه، سبزیجات یا ماست توصیه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در وعده صبحانه می‌توان از نان تست سبوس‌دار با کره بادام زمینی و میوه، غلات صبحانه با شیر و میوه، یک تخم مرغ و نان تست سبوس دار استفاده کرد، گفت: همچنین برای وعده ناهار هم سالاد سبزیجات با مرغ یا ماهی، سوپ سبزیجات با نان و ساندویچ نان سبوس دار با سینه مرغ، پنیر و سبزیجات گزینه‌های خوبی هستند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه روغن کنجد، کلزا، زیتون، آجیل و دانه‌ها و همچنین میوه، سبزیجات، مغزها و آجیل موارد مناسبی برای استفاده در میان وعده هستند، خاطرنشان کرد: همچنین در وعده شام هم می‌توان ماهی با برنج و سبزیجات یا مرغ با سیب زمینی و سبزیجات یا لوبیا با برنج و سبزیجات را گنجاند.

دکتر اباصلتی ضمن اشاره به راهکارهای بهبود تغذیه دانش‌آموزان، تصریح کرد: ما از آموزش والدین و دانش‌آموزان در مورد اهمیت تغذیه سالم نباید غافل شویم و معتقدیم که ابتدای سال تحصیلی فرصت مناسبی است تا مسئولان مدرسه در جلسه آشنایی والدین با معلمان، از کارشناس تغذیه دعوت کنند تا که باید و نبایدهای تغذیه دانش‌آموزان را به والدین گوشزد کنند.

وی تأکید کرد: باید تا حد امکان والدین سبک غذایی خود را متناسب با نیاز فرزندانشان تغییر دهند تا کم کم عادات غذایی سالم جایگزین عادات غذایی نامناسب شود

    نظر شما