دوباره بساطِ بیانیه‌نویس‌ها پهن شد؛ جنگ دو سر باخت فدراسیون و باشگاه‌ها

دوباره بساطِ بیانیه‌نویس‌ها پهن شد؛ جنگ دو سر باخت فدراسیون و باشگاه‌ها

حواشی در لیگ برتر فوتبال ایران به اوج خود رسیده، اتفاقی که بدون‌شک هم مدیران فدراسیون فوتبال و هم مدیران باشگاه‌ها در آن سهیم هستند.

به گزارش 9 صبح، بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران هم مصون از حاشیه و جنجال نماند و در شرایطی که در هفته‌های آغازین اعتراض‌های کمتری نسبت به فصول گذشته دیده می‌شد، اما حالا شرایط کاملاً فرق کرده و حواشی لیگ از متن آن پیشی گرفته است. اشتباهات داوری، درگیری‌های مربیان و اتفاقات بحث‌برانگیز کنار زمین باعث شده تا دوباره پای کمیته انضباطی و کمیته اخلاق به‌وسط بیاید و مدیران فدراسیون فوتبال امیدوارند از راه برخورد انضباطی بتوانند شرایط را مدیریت کنند اما تاکنون موفق نبوده‌اند.

بیانیه‌نویسی‌هایی که آغاز شد؛ داور دقت کن

پرسپولیس، استقلال و سپاهان 3 مدعی اصلی قهرمانی هستند که بدون‌شک برای آن‌ها که سودای قهرمانی در لیگ بیست‌ودوم را دارند، بیش از سایر تیم‌ها، اشتباهات داوری و سوت‌های جنجالی حائزاهمیت است. البته که در پایین‌جدول هم چنین شرایطی وجود دارد اما باتوجه به فضای هواداری موجود در فوتبال ایران، همواره اشتباهات داوری علیه این 3 تیم به‌ویژه سرخابی‌های پایتخت بیشتر در فضای مجازی بازتاب داشته و به سرعت دست‌به‌دست می‌شود.مدیران باشگاه‌ها در هفته‌های گذشته به ویژه از آغاز نیم‌فصل دوم، به شدت علیه عملکرد داوران موضع گرفته‌اند و هر کدام سعی داشته‌اند تا به سبک‌وسیاق خود وارد کارزار بیانیه‌نویسی شوند و علیه عملکرد داوران موضع بگیرند. موضع‌گیری‌هایی که باعث شده تا تنش و اختلاف در لیگ به اوج خود برسد و هر تیم خود را قربانی اشتباهات داوری بداند.

مدیران فدراسیون و چالش مدیریت بحران

کارشناسان داوری در بسیاری از صحنه‌های مشکوک حق را به باشگاه‌های طلبکار داده‌اند تا مشخص شود که در پهن‌شدن دوباره بساط بیانیه‌نویسی در فوتبال ایران، مدیران فدراسیون فوتبال به‌ویژه مسئولان کمیته داوران نقش پررنگی را دارند. البته که احضار مدیران‌عامل و مدیران روابط عمومی سرخابی‌های پایتخت به کمیته اخلاق نشان می‌دهد که فدراسیون به‌دنبال برخورد ضربتی با بیانیه‌نویس‌ها است اما این موضوع مطمئنا در مدیریت بحران کمک نمی‌کند.

خداداد افشاریان که مسئولیت کمیته داوران را برعهده دارد، اظهارات تنش‌زایی را در هفته‌های اخیر به‌زبان آورده؛ از جمله صحبت‌های جنجالی او درباره طلبکار شدن پرسپولیس از داوران که به جنجال بزرگ در آبادان ختم شد و در نهایت با موضع‌گیری تند مدیر تیم صنعت‌نفت، علی فیروزی از همراهی تیمش به مدت 2 جلسه محروم شد. هر چند اظهارات فیروزی نسجیده بود، اما آتش این جنجال را افشاریان روشن کرده بود تا مشخص شود که مدیران فدراسیون فوتبال هم خود نقش مهمی در عدم مدیریت این بحران دارند.

بزن‌بهادرهای کنار زمین!

سرمربی و مربی در حوزه فنی مسئولیت‌های مشخصی دارند اما به‌نظر می‌رسد این شرح وظایف در فوتبال ایران در حال تغییر است. متاسفانه نگاهی به حواشی و اتفاقات اخیر در لیگ برتر نشان می‌دهد که دخالت مربی‌ها به جای امور فنی، در حاشیه‌های کنار زمین باعث شده تا درگیری‌ها در فوتبال ایران به اوج خود برسد؛ برای نمونه درگیری روی ماتا مربی استقلال در دیدار اخیر مقابل پیکان یا پیشتر درگیری مربی مس کرمان با ریکاردو سا پینتو.سعید الهویی مربی گل‌گهر سیرجان شاید آغازکننده این درگیری‌ها در فصل جدید بود؛ جایی که او در سیرجان بعد از اعلام پنالتی جنجالی به سود آبی‌ها، با ریکاردو سا پینتو درگیر شد و جنجال بزرگی در دوئل گل‌گهر - استقلال شکل گرفت. در تقابل اخیر فولاد - پرسپولیس هم بیشتر از یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام، مربی‌ها کنار زمین تنش‌آفرین بودند تا مشخص شود که عدم انجام شرح وظایف آن‌ها هم در رشد بحران و جنجال در لیگ بیست‌ودوم بسیار حائزاهمیت بوده است.آنچه واضح است اینکه نه درگیری‌های کنار زمین به کمک تیم‌ها می‌آید و نه مصاحبه‌های تنش‌زا و البته برخوردهای انضباطی؛ فوتبال ایران بیش از هر اتفاق دیگری، تشنه آرامش است اما این آرامش نه از سوی مدیران فدراسیون فوتبال، نه از سوی مدیران و کادرفنی باشگاه‌ها تزریق نمی‌شود تا حواشی لیگ از متن آن بیشتر شود و کیفیت مسابقات تحت‌الشعاع اتفاقات جنجالی قرار بگیرد.

وب گردی

    نظر شما