روزهای بسامانِ قدوس

روزهای بسامانِ قدوس

سامان قدوس در بازی برابر فلسطین عملکرد خوبی داشت.

سامان قدوس این روزها در ترکیب تیم ملی و برنت‌فورد عملکرد بسیار خوبی دارد و حالا بازهم برای تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی خوش درخشید و بهترین بازیکن دیدار با فلسطین بود.

تیم ملی فوتبال ایران در اولین بازی خود در هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با نتیجه پرگل 4 بر یک از سد فلسطین گذشت تا شروعی مقتدرانه در این تورنمنت داشته باشد. کریم انصاری‌فرد، شجاع خلیل‌زاده، مهدی قایدی و سردار آزمون، گلزنان تیم امیر قلعه‌نویی بودند اما برای برگزیدن بهترین بازیکن میدان، باید به دنبال کسی باشیم که در بین نفرات مذکور وجود ندارد. بازیکنی که بازهم کلاس بالای فوتبالش را به منصه ظهور گذاشت و نشان داد چه‌قدر تیم ملی فوتبال ایران به حضورش نیاز دارد. این شما و این هم سامان قدوس.

از شایعه خداحافظی تا بازگشت پرقدرت

سامان قدوس در 2 فیفادی ابتدایی تیم ملی با هدایت امیر قلعه‌نویی در اردوها حاضر نشد و این شایعه به وجود آمد که شاید او قصد خداحافظی از بازی‌های ملی را دارد اما در حقیقت او برای انجام امور شخصی‌اش و همچنین حضور بیش‌تر در تمرینات برنت‌فورد، از کادرفنی تیم ملی خواسته بود تا مدتی از ایران دور باشد. دوری کوتاه‌مدتی که جواب داد و سامان بازگشت قدرتمندانه‌ای به تیم ملی داشت و عملکردی را به همگان نشان داد که پیش از این ندیده بودیم.

 سامانی که ندیده بودیم

طی چند ماه اخیر کیفیتی از سامان قدوس در تیم ملی دیده‌ایم که پیش از این شاهدش نبودیم. نه در زمان کارلوس کی‌روش، نه مارک ویلموتس و نه دراگان اسکوچیچ، این بازیکن سوئدی‌الاصل را این‌گونه باشکوه، بااعتماد‌به‌نفس و تاثیرگذار ندیده بودیم. او در تیم قلعه‌نویی به عنوان یکی از 2 هافبک میانی انجام وظیفه می‌کند و این امکان را دارد تا جلوتر از سعید عزت‌اللهی به فاز تهاجمی اضافه شود. این هافبک 30 ساله در پست مذکور آن‌قدر خوب بود که احمد نوراللهی از ترکیب اصلی خارج شد و در ادامه قلعه‌نویی به راحتی توانست قلم قرمز بر روی نامش بکشد. قدوس پیش از زمان قلعه‌نویی در 34 بازی ملی 2 گل زد و سه پاس گل داد و حالا با هدایت سرمربی اسبق استقلال، سپاهان، تراکتور و ... توانسته در 9 پیکار پنج تاثیرگذاری مستقیم روی گل داشته باشد و آمار یک گل زده و چهار پاس گل را به ثبت برساند.

گل‌ها و پاس گل‌های سامان چگونه بوده است؟

سامان به جز 2 پاس گل برابر فلسطین، برابر ازبکستان در مقدماتی جام جهانی 2026 با یک توپ‌ربایی فوق‌العاده به مهدی طارمی پاس گل داد و پیش‌تر پایه‌گذار تنها گل بازی ایران و بلغارستان بود و باعث شد محمد محبی دروازه حریف اروپایی را باز کند. قدوس روی این صحنه به خوبی حرکت بعدی مدافع بلغارستان را حدس زد و با ارسالی تک‌ظرب در موقعیتی دشوار، وینگر تیم ملی را با دروازه خالی روبرو کرد. اولین پاس گل برابر فلسطین ماحصل دید وسیع و سرعت عمل سامان در ارسال پاس بود که باعث شد او هم شروع‌کننده و هم تمام‌کننده حمله باشد. او ابتدا مهدی قایدی را راه انداخت و نهایتا با دادن پاس گل در شرایطی دشوار به کریم انصاری‌فرد، تفاوت‌هایش را به رخ کشید. دومین پاس گل او نیز نتیجه یک ارسال دقیق به بهترین نقطه محوطه جریمه برای شجاع خلیل‌زاده بود که به خوبی یارگیری نشده بود. درباره گل سامان قدوس به اندونزی اطلاع چندانی در دست نیست اما او در آخرین مسابقه تیم ملی پیش از شروع جام ملت‌ها موفق به زدن یک گل شد.

سامان، عاشق بازی اول تیم ملی در جام ملت‌ها است!

اولین بازی تیم ملی ایران در جام ملت‌های 2019 برابر یمن به انجام رسید و سامان تنها گل ملی‌اش در مسابقات رسمی را به ثمر رساند و شروعی خوب با یوزها در جام هفدهم داشت. حدود چهار سال بعد شاهد این بودیم که بازم قدوس در اولین دیدار تیم ملی در جام ملت‌های آسیا جزو بهترین‌ها بود و 2 پاس گل داد و روی یک گل دیگر هم اثرگذاری داشت. سامان در جام قبلی و در جدال با ویتنام هم یک پاس گل برای سردار ارسال کرد. باید دید این بار هم عملکرد طوفانی او در بزرگ‌ترین رویداد ملی قاره کهن ادامه‌دار خواهد بود یا خیر.

این‌ها نتیجه اعتماد امیر و توماس است

یکی از مهم‌ترین دلایلی که قدوس در این روزها خوش می‌درخشد، شرایط خوبی است که سرمربیان ملی و باشگاهی‌اش برای او فراهم کرده‌اند. او بعد از مدت‌ها در تیم باشگاهی‌اش برنت‌فورد شرایط بازی پیدا کرده و با وجود انجام وظیفه کردن در پست غریبه‌ای چون فول‌بک و یا وینگ‌بک، توانسته اعتماد‌به‌نفش از دست رفته‌اش را بازیابی کند و این مساله در تیم ملی هم کاملا هویداست. او زیر نظر قلعه‌نویی می‌تواند با آزادی عمل خاصی بازی کند. بارها دیدیم که برابر فلسطین سامان تبدیل به یک هافبک تهاجمی می‌شد و از سوی دیگر نفرات تیم مورد حمایت قرار می‌گرفت. باید دید ادامه فصل برای بازیکن جذاب تیم ملی چگونه پیش خواهد رفت.فعلا که قدوس در 30 سالگی، اوچ پختگی‌ را مزه‌مزه می‌کند.

    نظر شما