رکورد ویژه فوتبال ایران در انتظار امیر قلعه‌نویی

رکورد ویژه فوتبال ایران در انتظار امیر قلعه‌نویی

پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر این فرصت را دارد تا با گل‌گهر به رکوردی جاودانه در فوتبال ایران دست پیدا کند.

به گزارش منیبان؛ سرمربی تیم فوتبال گل‌گهر در سومین فصل حضورش در این تیم سیرجانی با موقعیت خاصی مواجه شده است. قلعه‌نویی که با پنج عنوان قهرمانی در لیگ برتر و دو قهرمانی در جام حذفی در کنار چهار نایب‌قهرمانی در لیگ و دو نایب‌قهرمانی در جام حذفی، با اختلاف پرافتخارترین سرمربی فوتبال ایران از شروع دوران مربیگری‌اش به حساب می‌اید، در فصل آینده لیگ برتر به رکورد دست‌نیافتنی 1000 امتیاز در طول این مسابقات خواهد رسید.عنوان ویژه‌ای که به نظر نمی‌رسد با توجه به ادامه‌دار بودن حضور این مربی در فوتبال ایران کسی بتواند طی سالهای آینده حتی به آن نزدیک شود.

قلعه‌نویی که بعد از فصل سوم حضورش در استقلال این تیم را به نخستین قهرمانی‌اش در لیگ برتر رساند، این فرصت را داشت تا با استقلال ماجراجویی‌های بین‌المللی خودش را آغاز کند اما نیاز تیم ملی به او بعد از جام جهانی 2006 باعث شد تا سرمربی تیم قهرمان ایران روی نیمکت تیم ملی بنشیند.قلعه‌نویی که حضورش در تیم ملی با آشفتگی شدید فدراسیون در گیر و دار کمیته انتقالی همراه بود، با وجود اینکه تنها در یک بازی دوستانه بدون لژیونرهای تیم ملی در مکزیک مغلوب تیم مملو از ستاره‌ای شد که راهی مسابقات کونکاکاف بود، در حالی پا به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا گذاشت که در مرحله انتخابی‌اش برابر کره جنوبی به برتری رسیده بود تا انتقام شکست دو بر صفر با برانکو در دیدار دوستانه پیش از جام جهانی را از آن تیم بگیرد. حذف ایران در ضربات پنالتی برابر کره جنوبی از آن مسابقات باعث شد تا قلعه‌نویی بدون شکست در بازیهای رسمی توسط فدراسیون وقت از سمتش برکنار شود.

دورانی پرفرازونشیبی که اگر به وقوع نمی‌پیوست، این سرمربی زودتر از این‌ها به این رکورد در فوتبال ایران می‌رسید. امیر که در بازگشت از تیم ملی توانست مس کرمان را در رتبه‌ای قابل توجه تحویل دهد، به استقلال برگشت تا این تیم را قهرمان جام حذفی کرده و بلافاصله در لیگ برتر هم به دومین قهرمانی‌اش برساند. بعد از این قهرمانی، اختلاف نظر عجیب مدیران این باشگاه با قلعه‌نویی به جدایی او از استقلال منجر شد. اتفاقی که بیش از همه به سود طلایی‌پوشان اصفهان بود جایی که قلعه‌نویی توانست با کسب دو عنوان قهرمانی پیاپی، این تیم اصفهانی را به پرافتخارترین تیم لیگ تا آن زمان تبدیل کند. صعود قلعه‌نویی از گروه مرگ آسیا با پیروزی برابر تیم‌های قدرتمندی چون الهلال و الغرافه که از مربیانی چون کالدرون و متسو فقید روی نیمکت‌شان سود می‌بردند، فوتبال‌دوستان ایرانی را برای قهرمانی یک تیم ایرانی در رقابت‌های آسیایی آماده کرده بود اما تغییر تفکر باورنکردنی در مسئولان کارخانه، راه قلعه‌نویی و سپاهان را از هم جدا کرد.

او به تراکتور رفت و درحالی که فرصت کافی برای بستن تیم مدنظرش را هم از دست داده بود، این تیم را هم در بالای جدول تحویل داد و با نایب‌قهرمان کردن تی‌تی‌ها، تبریزی‌ها را به بهترین عنوان تاریخ خودشان رساند و برای اولین بار این تیم را راهی رقابت‌های آسیایی کرد.ژنرال آبی‌ها بار دیگر به پایتخت برگشت و توانست استقلال را به سومین قهرمانی در تاریخ لیگ برتر برساند. قرابت چشم‌گیر نام قلعه‌نویی و استقلال با قهرمانی، هواداران این تیم را به کسب ستاره سوم امیدوار کرده بود. از اتفاق، قلعه‌نویی در استقلال هم صدرنشین گروه مرگ شد و توانست در شبی تاریخی الهلال را در ریاض شکست بدهد و با دبل‌کردن العین و کسب چهار امتیاز برابر الریان پرستاره، میخش را در رقابت‌های آسیایی هم محکم‌تر از قبل بکوبد.هرچند در آن زمان رقابت‌ها از همان مرحله حذفی بین شرق و غرب آسیا برگزار می‌شد، اما شاید اگر جدایی ناخواسته جباری و حمودی از جمع آبی‌ها رقم نمی‌خورد، این تیم سومین ستاره آسیایی‌اش را با قلعه‌نویی دشت می‌کرد اما با این حال آبی‌ها با امیر تجربه حضور در جمع چهارتیم پایانی لیگ قهرمان آسیا را برای نخستین بار بدست آورند.قلعه‌نویی در ادامه دوران حضورش در لیگ برتر توانست ذوب‌آهن و تراکتور را هم به مسابقات آسیایی برساند و با این تیم‌ها هم از گروهش در این رقابت‌ها صعود کند تا به تنها مربی آسیایی تبدیل شود که با چهار تیم مختلف حضور در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده است.

قلعه‌نویی بعد از کسب مقام‌های پنجمی و چهارمی در دو فصل گذشته، حالا سومین سال حضورش در سیرجان را درحالی آغاز می‌کند که انگیزه‌ی ویژه‌ی رسیدن به رکورد 1000+ امتیاز در لیگ برتر را خواهد داشت.

    نظر شما