علائم نارسایی کلیه!

علائم نارسایی کلیه!

کلیه‌ها بهترین اعضای بدن برای از بین بردن مواد زائد، مایعات اضافی، تنظیم نمک، پتاسیم، سطح اسید و فشار خون هستند، اما بروز نارسایی در این ارگان حیاتی بدن می‌تواند عوارض سختی به دنبال داشته باشد.

به گزارش 9صبح،نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های کلیوی معمولا بسیار ظریف است و تا زمانی که به مرحله جدی نرسیده باشد، شاید خود را نشان ندهد.

برخی از علائم هشدار دهنده وجود دارند که نشان می‌دهند نارسایی کلیه اتفاق افتاده است:

_ افزایش وزن و تورم:  کلیه‌ها مواد زائد بدن را از طریق ادرار دفع می‌کنند و هنگامی که عملکرد آنها کند شده و به درستی صورت نگیرد، این مایعات در بدن تجمع یافته و می‌تواند منجر به تورم مداوم در بافت‌ها شود.

_ احساس خستگی:  بخشی از عملکرد کلیه‌ها مربوط به تنظیم سطح هموگلوبین افراد می‌شود. بنابراین اگر کلیه‌ها به خوبی کار نکنند، فرد دچار کم خونی و در نتیجه افت انرژی شده و دائما احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کند.

_ کاهش اشتها : این مشکل می‌تواند زمانی رخ دهد که مواد زائد کلیه به بقیه اندام‌ها مانند معده و مغز برود و آنها را دچار مشکل کند.

_ افزایش فشار خون:  هنگامی که کلیه‌ها آسیب می‌بینند، نمی‌توانند به طور موثر فشار خون را کنترل کنند. فشار ناشی از جریان خون، به رگ‌ها نیرو وارد کرده و موجب کشیدگی دیواره آن‌ها می‌شود و در راستای این مشکل، عروق کلیه هم دچار زخم و آسیب دیدگی می‌شوند.

_ تپش قلب:  آسیب کلیه‌ها موجب تجمع پتاسیم در بدن می‌شود و این مشکل در نهایت سبب افزایش ضربان قلب می‌شود.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، بهترین راه برای محافظت از کلیه‌ها حفظ قند و فشار خون است. فشار خون بالا و دیابت مجرمان اصلی و  مسئول دو سوم از موارد ابتلا به نارسایی کلیوی هستند . شما همچنین باید معاینات پزشکی سالانه از جمله بررسی‌های کامل خون را در نظر داشته باشید. اگر سطح کراتینین مولکولی بیش از حد بالا باشد، آزمایش خون اضافه، آزمایش ادرار و حتی اسکن از کلیه‌ها ممکن است پیشنهاد شود.

منبع:اقتصادنیوز

وب گردی

    نظر شما