فواید و عوارض ترک سیگار

فواید و عوارض ترک سیگار

همه می‌دانیم سیگارکشیدن برای تن‌درستی زیان‌آور است اما بسیاری از ما از آن استفاده می‌کنیم و البته بسیاری هم در تلاش برای ترک آنیم اما شاید ندانیم حتی ترک سیگار هم برای بدن عوارض دارد.

به گزارش 9صبح،همه می‌دانیم سیگارکشیدن برای تن‌درستی زیان‌آور است، اما بسیاری از ما از آن استفاده می‌کنیم و البته بسیاری هم در تلاش برای ترک آنیم، اما شاید ندانیم حتی ترک سیگار هم برای بدن عوارض دارد.

برکسی پوشیده نیست که سیگارکشیدن اعتیادی زیان‌آور است که هر کسی هم که به آن معتاد است می‌داند برای بدن ضرر دارد و و البته بسیاری هم مشتاقند آن را ترک کنند که البته این کار بسیار دشوار است و برای همه آسان نیست.

باید بدانید کشیدن سیگار یک خو و عادت فیزیکی و روانیست و نیکوتین موجود در آن سبب اعتیاد و نیاز بدن به آن می‌شود. حذف منظم نیکوتین سبب می‌شود بدن شما علائم ترک فیزیکی و هوس را تجربه کند.

کاری که نیکوتین بر روی بدن می‌کند این است که روی مغز تاثیری می‌گذارد تا شما احساس بهتری داشته باشید و حسی خوب را تجربه کنید. این کار روی مغز ممکن است به سیگار به عنوان راهی سریع و قابل اعتماد برای تقویت بینش، کاهش استرس و آرامش خود روی آورید. سیگار کشیدن همچنین می‌تواند راهی برای مقابله با افسردگی، اضطراب یا حتی بی حوصلگی باشد. ترک سیگار به معنای یافتن راه‌های متفاوت و سالم‌تر برای کنار آمدن با این احساسات است.

نکاتی برای ترک سیگار

اگر به‌راستی می‌خواهید سیگار را ترک کنید بهتر است این نکات را رعایت کنید.

بسیاری از مردم به هنگام نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های الکلی سیگار می‌کشند. اگر شما هم جزو این گروه هستید نخستین گام ترک الکل و نوشیدن این‌گونه نوشیدنی‌هاست.

اگر می‌توانید الکل را به‌کلی کنار بگذارید، اما ممکن است بخواهید در برخی مواقع و برای سرگرمی از آن استفاده کنید اگر این‌گونه است به سمت سیگار نروید و خوردن آجیل، جویدن یک چوب یا خلال دندان یا مکیدن نی را آزمایش کنید تا شما را از کشیدن سیگار دور کند.

سیگاری‌ها معمولا هنگامی‌که دوستان و آشنایانشان و کسی در اطرافشان سیگار می‌کشد بیش‌تر سیگار می‌کشند و به اصطلاح تحریک می‌شوند. اگر به‌تازگی سیگار را ترک کرده‌اید و در چنین جمع‌هایی قرار می‌گیرید به‌سرعت آن‌جا را ترک کنید تا وسوسه نشوید.

اگر می‌توانید از دوستانتان بخواهید در کنار شما از این پس سیگار نکشند، اما بهترین راه ترک محل ازسوی شماست.

راه دیگر این است که در اطراف خود به دنبال افراد غیرسیگاری بگردید و آن‌ها را پیدا کنید و وقت خود را با آن‌ها بگذرانید.

حتما می‌دانید و اگر خودتان سیگاری هستید که تجربه دارید به قول برخی سیگاری‌ها غذا را برای سیگار پس از آن می‌خورند درواقع پایان یک وعده غذایی برابر است با روشن‌شدن یک سیگار پس از آن. کسانی‌که می‌خواهند سیگار را ترک کنند نسبت به این لذت احساس نگرانی می‌کنند و نمی‌خواهند آن را از دست بدهند.

به گزارش رویداد۲۴ اگر به‌راستی می‌خواهید سیگار را ترک کنید برای سیگار پس از غذا دنبال جایگزین باشید. یک تکه میوه، یک دسر سالم، شکلات یا آدامس هر یک می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند.

مقابله با نشانه‌های ترک سیگار

اگر سیگار را ترک کرده‌اید به احتمال زیاد برخی از نشانه‌های فیزیکی را تجربه خواهید کرد چراکه نیکوتین کم‌کم از بدنتان درحال خارج‌شدن است. هنگامی‌که سیگار را ترک می‌کنید نیکوتین به سرعت شروع به خروج از بدن شما می‌گیرد. معمولاً در عرض یک ساعت از آخرین سیگار شروع می‌شود و دو تا سه روز بعد به اوج خود می‌رسد. علائم ترک می‌تواند چند روز تا چند هفته طول بکشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

عوارض ترک ناگهانی سیگار

درست است که ترک‌کردن سیگار خوب است، اما ترک ناگهانی آن هم عوارض بدی به همراه خواهد داشت که در این‌جا به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هوس سیگار

تحریک پذیری، ناامیدی یا عصبانیت

اضطراب یا عصبی بودن

مشکل در تمرکز

بی قراری

افزایش اشتها

سردرد

بی‌خوابی

لرزش

افزایش سرفه

خستگی

یبوست یا ناراحتی معده

افسردگی

کاهش ضربان قلب

حتما این نشانه‌ها و البته ترک سیگار دشوار است، اما هر اندازه هم که این‌ها ناخوشایند باشند بدتر از سیگارکشیدن نیستند و باید بدانید این نشانه‌ها همه موقتی و گذرا هستند و سموم از بدنتان خارج می‌شود.

مدیریت هوس سیگار

یکی از مشکلاتی که پس از ترک سیگار با آن روبه‌رو خواهید بود هوس سیگار است که بسیار کار را سخت می‌کند. جای خوب ماجرا این است که اگر بتوانید در برابر آن تنها ۱۰ دقیقه دوام بیاورید از بین می‌رود و شما می‌مانید و اراده قویتان.

حواس خود را پرت کنید: ظرف‌ها را بشویید، تلویزیون را روشن کنید، دوش بگیرید یا با یک دوست تماس بگیرید. این فعالیت تا زمانی که ذهن شما را از سیگار کشیدن منصرف کند اهمیتی ندارد.
به خود یادآوری کنید که چرا ترک کردید: روی دلایل خود برای ترک سیگار تمرکز کنید، از جمله مزایای سلامتی (به عنوان مثال، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان ریه)، بهبود ظاهر، پولی که پس انداز می‌کنید و افزایش عزت نفس. از یک موقعیت وسوسه انگیز خارج شوید. جایی که هستید یا کاری که انجام می‌دهید ممکن است باعث ایجاد ولع شود. اگر چنین است، تغییر منظره می‌تواند همه تفاوت را ایجاد کند.
به خود پاداش دهید: پیروزی‌های خود را تقویت کنید هر زمان که بر یک هوس پیروز شدید، به خودتان جایزه بدهید تا انگیزه خود را حفظ کنید. کنار آمدن با هوس سیگار در لحظه یک جایگزین خوراکی پیدا کنید چیز‌های دیگر را در اطراف خود نگه دارید تا در هنگام بروز هوس در دهان شما ظاهر شود. نعناع، چوب هویج یا کرفس، آدامس یا تخمه آفتابگردان را امتحان کنید. یا یک نی نوشیدنی را بمکید.
ذهن خود را مشغول نگه دارید: جدول کلمات متقاطع یا سودوکو را انجام دهید یا یک بازی آنلاین انجام دهید.
مسواک بزنید: احساس تمیزی که مسواک زده اید می‌تواند به از بین بردن هوس سیگار کمک کند.
آب بنوشید: به آرامی یک لیوان بزرگ آب بنوشید. به کاهش علائم ترک نیکوتین کمک می‌کند.
چیز دیگری روشن کنید: به جای روشن کردن یک سیگار، یک شمع یا مقداری بخور روشن کنید.
فعال شوید: به پیاده روی بروید، حرکات کششی یوگا را امتحان کنید یا در اطراف منزل بدوید.
کوشش کنید آرام باشید: کار‌هایی مانند حمام آب گرم، مدیتیشن، خواندن کتاب یا تمرینات تنفس عمیق.

وب گردی

    نظر شما