۵ ترفند تغذیه‌ای برای مبارزه با افسردگی فصلی

۵ ترفند تغذیه‌ای برای مبارزه با افسردگی فصلی

تغییر فصل‌ها می‌تواند پیامدهای مختلفی برای ذهن و بدن ما داشته باشد، تا اندازه‌ای که حتی احساس‌های ناخوشایندی در ما به‌وجود بیاورد. تنظیم خلق‌وخوی ما اساسا به ساعت بیولوژیک بدن وابسته است و تماس کمتر با نور خورشید در فصل‌های پاییز و زمستان می‌تواند ریتم طبیعی ذهن و بدن را دچار اختلال کند. همین روند در بعضی موارد به نوعی افسردگی با نام «اختلال عاطفی فصلی» (SAD) می‌رسد.

به گزارش 9صبح،اما به‌گفته متخصصان تغذیه، افزودن بعضی از مواد غذایی به رژیم غذایی یا جدی گرفتن بعضی از جایگزین‌های غذایی باکیفیت می‌تواند خلق‌وخوی ما در روزهای کوتاه‌تر، سردتر و تاریک‌تر سال را بهتر کند.

۱. دریافت امگا-۳ را با استفاده از ماهی‌های چرب افزایش دهید
استفاده منظم از مواد غذایی ضدالتهاب، کلید سلامت شما در فصل‌های پاییز و زمستان است. استرس و احساسات منفی می‌توانند التهاب را در بدن افزایش دهند و یک چرخه معیوب و مداوم را به‌وجود بیاورند، اما مواد غذایی ضدالتهابی دقیقا از شکل‌گیری همین چرخه معیوب جلوگیری می‌کنند. ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل‌آلا و خال‌مخالی به‌عنوان یکی از بهترین منابع برای دریافت امگا-۳، نقش موثری در کاهش التهابات بدن دارند. البته باید حداقل ۲ بار در هفته از ماهی‌های چرب استفاده کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید.

۲. در کنار ماهی، مغزهای خام را به رژیم غذایی تان اضافه کنید
اگر کسی به دلایل مختلف نمی‌تواند از ماهی‌های چرب استفاده کند، باید حتما انواع مغزهای خام مانند گردو، بذر کتان و دانه چیا را به‌عنوان منابع سرشار از امگا-۳ به رژیم غذایی روزانه اضافه کند. کسانی که هم ماهی می‌خورند و هم از این مغزهای خام استفاده می‌کنند، قطعا شرایط بهتری برای ذهن و بدن­شان به‌وجود می‌آورند.

۳. خوراکی‌های سرشار از فیبر به ترشح هورمون‌های شادی کمک می‌کنند
خوراکی‌ها و مواد غذایی سرشار از فیبر مانند لوبیا و جو دوسر می‌توانند خواص ضدالتهاب قابل توجه و مهمی داشته باشند. فیبر محلول، پس از حل شدن در آب باعث شکل‌گیری ماده‌ای ژله‌ای می‌شود که درواقع به ترکیبات سموم در بدن می‌چسبد و به دفع آنها از بدن کمک می‌کند. همین ترکیبات زیان‌آور هستند که باعث شکل‌گیری التهاب و افزایش کلسترول خون می‌شوند. فیبرها همچنین باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کنند و نقش مثبتی در شکل‌گیری میکروبیوم سالم بر عهده دارند. این مساله از این نظر اهمیت دارد که ترشح هورمون‌های شادی مانند سروتونین، دوپامین و GABA به سلامت روده‌ها وابسته است و درنتیجه تنظیم خلق‌وخوی ما هم به داشتن روده‌های سالم و استفاده منظم از فیبرهای غذایی باکیفیت ارتباط دارد.

۴. از میوه‌ها به‌جای قندهای افزوده استفاده کنید
یکی از اشتباهات رایج تغذیه‌ای در فصل‌های پاییز و زمستان، استفاده بیشتر از قندهای افزوده است، درحالی که همین اشتباه می‌تواند باعث نوسانات قند خون و افزایش التهابات بدن شود. بنابراین، برای جلوگیری از چنین مشکلی باید از میوه‌های مختلف به‌جای خوراکی‌های حاوی قند افزوده استفاده کنید تا هم مقدار متعادل و محدودی از قندها را وارد بدن کنید و هم از ویتامین‌ها، املاح و فیبرهای موجود در میوه‌ها بهره‌مند شوید.

۵. از گوشت‌های بدون چربی استفاده کنید
مشکل اصلی در مورد مصرف گوشت در میان افراد مختلف، استفاده از گوشت‌های پرچرب یا فراورده‌های گوشتی به‌جای خود گوشت‌های طبیعی است. بنابراین، برای جلوگیری از نوسانات خلق‌وخو و کاهش التهاب در بدن باید از گوشت‌های بدون چربی به‌جای انواع پرچرب استفاده کنید و همچنین مصرف فراورده‌های گوشتی را تا حداکثر امکان کاهش دهید.

منبع:سلامت

وب گردی

    نظر شما